Pienoismallit.net

Ongelmia maalipinnan kanssa

Mulla on ongelmana tässä itte että laitan ohuen maalipinnan ja yritän maalata yhdensuuntaisesti mutta silti se maalipinta kuivuessaan on kuin hiekkapaperilla vedetty rikki.
Viimeksi muokattu 8.7.2016 14:40 +
  • Siirretty toisesta aiheeseen liittymättömästä keskustelusta omaksi keskustelukseen. Tomi Filppu
Samuli Kahrola kirjoitti:
Mulla on ongelmana tässä itte että laitan ohuen maalipinnan ja yritän maalata yhdensuuntaisesti mutta silti se maalipinta kuivuessaan on kuin hiekkapaperilla vedetty rikki.
Maalausteeman alle sopisi ehkä tämä paremmin, mutta ainakin Revellin emaleille on tyypillistä, että maalin tasoittumiskyky vaihtelee kovin pigmentin mukaan. Esim. mattamusta levittyy 99% onnistuneesti pensselillä kuin pensselillä, mutta esim. kiiltävä valkoinen ei tasoitu eikä oikein peitäkään sitten millään ilman ruiskua.

Väittäisin melkein ettei jälki ole niinkään pensselinvedoista kiinni, vaan maalin koostumus sen jäljen pitkälle ratkaisee.

Kannattaa kokeilla käyttää muutama tilkka ohenninta maalin sekaan ja vesihionta maalausten välissä hienolla vesihiomapaperilla.
Viimeksi muokattu 5.7.2016 22:15
Vai jääkö pinta mataksi? Vai urille? Mulle ei olikein avaudu kysymyksestä mitä tarkoitetaan, mutta jos oletan että siveltimenvedot jää ikävästi näkymään maalin kuivuttua, niin kysymyksessä voisi olla liian paksu maalikerros ja johtuen mattaväristä se ei kerkiä tasoittua ennen kuivumista joten hidasta tahtia, ohenna maalia tarpeeksi ja ohuin kerroksin lisää maalia (edellisen oltava ihan kuiva).
Jukka Luosujärvi kirjoitti:
… se ei kerkiä tasoittua ennen kuivumista joten hidasta tahtia, ohenna maalia tarpeeksi ja ohuin kerroksin lisää maalia (edellisen oltava ihan kuiva).
Ja käytä hitaasti haihtuvaa ohenninta (joku tärpätti esim.), jotta maali ehtii tasoittua ennen ohentimen haihtumista. Tässä tulee sitten se valumisongelma. Jos maalaat epätasaisille pinnoille, niin kääntele tasaisesti mallia niin kauan, ettei maali enää valu.

Joskus ohut emalimaalikerros kupruilee, kun uusi ohut kerros laitetaan päälle. Tällöin väliin voi laittaa Johnson parkettivahakerroksen, joka suojaa aiempaa kerrosta.

Hyvää tulosta saa siveltimillä harvoin ilman kovaa työtä;)

Mitä mieltä tähän Stg. Steiner?

PS: Jukka, tuo edellinen rivi ei ollut tarkoitettu sinulle, vaan eräälle toiselle pitkäaikaselle sivellinmallarille. Halusin kokeilla, että lukeeko hän tätä ketjua;)
Viimeksi muokattu 8.7.2016 03:09
Mika Kauranen kirjoitti:
Mitä mieltä tähän Stg. Steiner?

PS: Jukka, tuo edellinen rivi ei ollut tarkoitettu sinulle, vaan eräälle toiselle pitkäaikaselle sivellinmallarille. Halusin kokeilla, että lukeeko hän tätä ketjua;)
Juu, tiedän varsin hyvin että kyseessä on Herra Humbrol aka sivellinvirtuoosi R.Leino jolta olen odottanut kirjaa, Brush techniques & tips and hints to modellers.

btw. tuo on muuten hyvä konsti eristämiseen kerrosten välillä (vaha) käytän sitä itsekin mutta usein siinä vaiheessa jos öljyväreillä sotken pintaa, koska runsaasti ohennettuna joskus ikävästi lähtee emaliväri irti, akryylithän ei tiedä mitään lakkabensiinistä joten niitä olen sotkenut suoraan.