Pienoismallit.net

Tamiyan mallien siirtokuvat.

En tiedä miten muilla, mutta minulla on ollut hieman ongelmia Tamiyan mallien siirtokuvien kanssa tai tarkemmin liotus ajassa ja siirtokuvan irtoamisesta alustastaan , sekä siirtokuvan asettamisessa.
Verrokkina käytän Eduardin siirtokuvia jotka ovat todella helppokäyttöisiä ja hyvin asettuvia.
Kaikessa lyhykäisyydessään menee näin
- Siirtokuvan liotus (e) 10s ja irtoaa alustastaan ja on liu'utettavissa paikoilleen. (t) vastaava +30s liotusta eikä silti halua irrota
- Siirtokuvan asettelu (e) helppo, pikkusen micro set alle ja ei mitään ongelmaa, (t) ei oikein asetu vaikka micro set alla, jäsähtää paikalleen, vaikea asetella.
Joo jäsähtämisen huomasin itsekkin me-262 kanssa vaikee saada sopivasti paikoillen ja rupes viä hopeoimaan mokomat vaikka käytin micro solia (tosin maalipinta oli tosi epätasanen ja huono). Lisäks shermannissa ne hajoili niin että päädyin tekemään maalinpoiston ja maalan vaunusta eri yksilön.
Pikku lisäyksenä, tämä on tullut eteen kolmessa eri mallissa (jotka tosin on ainoat Tamiyat mitä olen tehnyt), mutta kuitenkin kyseessä on kaupasta ostetut, kuivassa säilytetyt mallit, muuten ei kyllä ole ollut mitään nillitystä, mutta jos tuohon siirtokuvahommaan olis jollakin joku "Tamiya jippo"
Tamiyan siirtokuvat ovat paksumpia kuin useimpien muiden nykyvalmistamiejien siirtokuvat. Tästä syystä kuvien asettelu on vaikeampaa kuin jonkun muun valmistajan siirtokuvien ja lisäksi ne saattavat jäädä herkemmin hopeoimaan.

Tuo irrotusongelma ei kyllä ole minulle tullut vastaan: onko molemmissa ollut samanlämpöinen vesi? Jos vesi on päässyt jäähtymään viileäksi, siirtokuvien irrottaminen hankaloituu huomattavasti millä tahansa valmistajalla.
Tamiyan siirtokuvat ovat olleet vaikeita tapauksia vuosikaudet, paksuja kuin mikä ja hankalia saada paikalleen. Tästä syystä olen jättänyt niiden käytön vähiin ja niissä harvoissa Tamiyan malleissa jotka olen rakentanut olen käyttänyt tarvikesiirtokuvia.
Jep,ovat hieman hankalampia.Irtoaa kuitenkin ihan hyvin ja asetuu kunhan uitaa pitemmänaikaa.Laitan seuraavan lipumaan kun edellistä alan laitamaan paikoilleen niin onistuu ihan hyvin,aika en ole katsonut ehkä pariminuuttia.
Kannattaa kokeilla Revellin siirtokuvapehmennintä, siitä voisi olla jonkin verran apuja? Mömmöllä saa Revellin omatkin siirtokuvat pintaan kivasti. Tosin litkua saa käytellä melko runsaasti.
Micro-Scalen tuottella asettuvat kyllä, tai voihan Tamiyalla olla erilaatuisia siirtokuvia, en tiedä kun en ole kaikkia sarjoja rakentanut. Tekemätöntä paikkaa ei ole tullut vastaan minkään valmistajan siirtokuvilla. Helposti hajoavat ovat kaikkein karmein vaihtoehto jolloin hermo mitataan. Micro Set ja Sol toimivat kyllä, mutta ei ole hätäisen miehen hommaa. Kannattaa varata aikaa ja lutrata aineita kunnes lopputulos on hyvä. Nyrkkisääntöä siitä paljonko ainetta ja aikaa tarvitaan ei ole vaan lopputulos ratkaisee eli valmista on vasta kun näyttää maalatulta. Tehtävä milteinpä samalla sessiolla, seuraavana päivänä aineet eivät enää pure yhtä hyvin. Aikansa kuluksi voi tökkiä siirtokuvaa ja varsinkin sen värittömiä osia neulalla tai terävän askarteluveitsen kärjellä. Auttaa aineiden toimintaa. Toiminut kaikenmerkkisiin siirtokuviin.

Alun liikuttelu/asetteluvaikeuksiin auttaa kraanavesi, sitä sormella tippa pari kohteeseen niin helpottaa. Ylimääräinen vesi pumpulipuikolla töpötellen pois. Halvimmalla mahdollisella hiustenkuivaajalla matalimmalla mahdollisella lämmöllä voi nopeuttaa prosessia ja auttaa siirtokuvien sulamista tai sulautumista. Mutta lämpöä varovasti, muovi muuttaa muotoa ennen kuin huomaatkaan.
Tuostä lämpösestä vedestä vois olla hyötyä, olen käyttänyt korkeintaan haaleaa vettä, kuitenkin pääsääntöisesti on tainnut olla kylmää vettä. Eikä nuo Tamiyan siirtokuvat edes ole paksuja, jos vaikka vertaa Airfixin E Mersuun (edes siitokuva mömmöillä ei ollut mitään tehoa vaikka kuinka lutrasi).