Pienoismallit.net

Suomi-Beaverin väri

Uusimmassa Suomen Ilmavoimien värejä käsittelevässä opuksessa, huomasin ihmeekseni, että Ilmavoimien Beaverin väri rungossa olisi kirjan mukaan ollut vaalean harmaa?

Jo 1970-luvun alun IPMS-julkaisuissa koneen väriksi ilmoitettiin Silver dope eli "hopea". Tämä vaalean harmaa on ainakin minulle aivan uusi juttu. K.o kirjan yhdestä valokuvasta ei voi päätellä, onko kone kuvassa rungosta vaal.harmaa vaiko Silver dope-sävyinen.

Onko jollakulla kollegalla täysin vedenpitävä tieto koneen harmaasta värityksestä ja missä vaiheessa sellainen on koneeseen vedetty, jos ylipäätään on lainkaan. IPMS:n Mallarissa lokakuulta 1972, kerrotaan kaikkien koneiden BV-1, -2 ja -3 olleen Silver Dope- värityksessä. Vai onko taas yllättäen saatu jostain 40 vuoden jälkeen aivan uutta infoa?
Olen nähnyt Beavereista kuvia joiden perusteella tekisi mieli väittää erittäin vahvasti väriä harmaaksi. Toisaalta olen nähnyt ainakin yhden kuvan jossa väri näyttää enemmän hopealta.
Kiitos Kalle kommentista. Löysin tällaisen Beaver-sivuston, jossa on myös Suomi-koneiden kuvia: www.dhc-2.com/id627.htm ja useimmissa kuvissa mielestäni kone on Silver Dope eli "hopealla" maalattu. Rungon sävyä voi vertailla esim. kellukkeiden väriin…

Edelleen on mahdollista että vaal.harmaata sävyä olisi käytetty - ainakin jossain vaiheessa.
Sama olen PhantomII myös itse miettinyt. Itsellä kun on edelleen kaapissa kokoamattomana tuo Beaver.

Suomen Ilmavoimat 90 vuotta -kirjassa on kolme värikuvaa Beaverista, lisäksi Laukkasen Koelentäminen Ilmavoimissa 1958-1983 löytyy muutama mustavalkokuva. Mustavalkoisten perusteella kallistuisin myös vaalenharmaaseen pienellä hopeisella tuikkeella, värikuvia katsoessa menee aika fifty-fifty.

Sivustoltahan löytyy yksi Suomi-Beaver ja siinä on pikemminkin hopeinen väritys.
Omani maalasin alumiinin väriseksi ja mattalakkasin sen vielä.
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
:)
Ilmavoimien Koelentokeskuksessa Hallissa oli seinällä muistoesineenä Beaverin kyljestä leikattu kappale. Välitöntä pääsyä minulla ei sen luokse nyt ole, mutta ei se minusta kyllä ainakaan hopeanvärinen ole. Väittäisin, että harmaa.
Nyt pääsin kirjahyllyn ääreen ja Albatrosista Pilatukseen tarjoaa yhden värikuvan, jossa kone näyttää minusta enemmän harmaalta. Hopeisuutta en oikein onnistu näkemään. Toisaalta Laukkasen IL-28-kirjan kuvassa voisi olla näkevinään hopeisuutta.
Toisaalta jos 70-luvun Mallarissa väriksi sanotaan silver dope, niin en sitäkään kokonaan sivuuttaisi. Kyse on kuitenkin käytännössä aikalaislähteestä ja väreistä voi olla parempaakin tietoa kuin valokuviin perustuvat arvaukset.

Kokonaan toinen juttu on, että paljonko värin nimellä on sitten väliä. Kuvien perusteella voi minusta hyvin olettaa, että kiiltoaste oli joka tapauksessa matala, jolloin uskottavaan lopputulokseen voi päästä useammallakin maalilla. Alumiini voi olla hyvä valinta eikä sopiva harmaakaan välttämättä huono olisi. Kovin hopeista en tekisi.

// Näköjään tästä on puhuttu aiemminkin: www.pienoismallit.net/keskustelut/7557_dhc-beaver/
Käykääpä katsomassa antamaani linkkiä. Mv-kuvista voisi saada hyvinkin käsityksen, että Beaverit olisivat olleet vaal.harmaita. Sen sijaan värikuvissa ne ovat selvästi ns. Silver Dope-sävyä. Ja varsinkin rungon lähikuvassa.

Tällä hetkellä olisin Paavon ratkaisun kannalla? Silver dope (High Speed Silver muun muassa) muuttunee melko mattasävyiseksi käytössä vrt. Mosquito, Vampire, Meteor ja ilmeisesti myös aika nopeastikin. Eli kuten Kalle sanookin, kiiltoaste on hyvin matala joka tapauksessa, oli väri kumpi tahansa. Löytyykö ratkaisijaa tähän kysymykseen? Paljasta metallipintaa koneissa ei liene ollut kuin korkeintaan moottoripelleissä.

Mielenkiintoista sinänsä, että ei täysin varmaa tietoa tunnu olevan, vaikka tyyppi ei niin hirveän tuntematon ollut ilmavoimissamme.
jos vastaisin niinkuin minulle on usein vastattu: tutki itse asiaa, arkistot on vapaasti käytettävissä, tervetuloa Helsinkiin penkomaan.

Noh, jos nyt jotain sanoisi. Tullessaan Suomeen piiverit oli maalattu aluminium dopella, tehtaan logo sivuvakaajassa. Kuvissa ne näyttää "kiiltävämmilta". Myöhemmin otetuissa kuvissa logoa ei ole ja ne näyttää "harmaammilta". Johtopäätös: koneet maalattiin Suomessa uudestaan harmaalla.

loppuun vit…lun esto hymiö ;)