Pienoismallit.net

Aloittelija kysyy

Kuivalaisella on myös laajat kanavat tilata malleja, joten helpoimmalla pääset varmaan kysymällä häneltä. Tosin toimitusaika voi olla pitkä.

Nettikaupoista olen kuullut, että ainakin Kingkitin kautta löytyy vanhempiakin malleja, mutta itsellä ei ole siitä kokemusta.
markku r kirjoitti:
Tässä jo ennakoin tulevaa, eli kiinnostaisi tietää mistä pystyy ostamaan Suomi-tunnuksin olevaa lentokalustoa 1939-45 mittakaavassa 1:48 ?

Special Hobbyn Fiat G.50 löytynee Kuivalaiselta ja G-2 ja G-6 Mersuja ja ehkä myös Hawker Hurricane 1 myöskin jonkinlaisella toimitusajalla.

Entäs sitten esim. Morane-Saulnier M.S. 406( Az Model 4806 ), Curtiss Hawk 75…
Ko. koneet löytyy Kuivalaiselta hyllystä ja paljon muitakin(mm. Po-2, He-115, P-40M, Lagg-3, Pe-2/3). Do-17z kannattaa odottaa jokunen kuukausi, kun sen pitäisi ilmestyä ICM:ltä. Ju-88A-4 sun pitänee tilata ulkomailta, esim. ebaysta.

Pistä Kuivalaiselle sähköpostia asian tiimoilta.
Ismo Sillanpää kirjoitti:
Nettikaupoista olen kuullut, että ainakin Kingkitin kautta löytyy vanhempiakin malleja, mutta itsellä ei ole siitä kokemusta.
King Kitin lisäksi Flash Aviation Shop on palvellut hyvin vähän hankalammin löytyvien mallien kanssa.

Ebaystä löytyy tietysti mitä vain mutta kun näiden liikkeiden kanssa maksuvälineenä on ollut vielä luottokortti/Pay Pal, niin käytetyn mallin tai vanhan varaston ostamiseen liittyvät riskit on aika lailla minimoitu.
Ismo Sillanpää kirjoitti:
Kuivalaisella on myös laajat kanavat tilata malleja, joten helpoimmalla pääset varmaan kysymällä häneltä. Tosin toimitusaika voi olla pitkä.

Kuivalaisella taitaa olla laajin valikoima ja ilmeisen hyvä toimittaja muutenkin. Täytyypä kysellä kun tulee ajankohtaiseksi.
Ebayn kautta on löytynyt useita Suomi aihioita. Myös sellaisia mitä Kuivalaiselta ei saa. Muistaa vaan et suurin osa noista malleista tulee Kiinasta ja Kiina ei oo EU maa. Ettei tule ylläreitä tullin kanssa. Muuten on tosi luotettavasti Kiinasta mallit tulleet.
Antti Pentikäinen kirjoitti:
Ko. koneet löytyy Kuivalaiselta hyllystä ja paljon muitakin(mm. Po-2, He-115, P-40M, Lagg-3, Pe-2/3). Do-17z kannattaa odottaa jokunen kuukausi, kun sen pitäisi ilmestyä ICM:ltä. Ju-88A-4 sun pitänee tilata ulkomailta, esim. ebaysta.

Pistä Kuivalaiselle sähköpostia asian tiimoilta.
Täytyypä kysellä. Morane onkin näköjään ilmestynyt valikoimaan ja Curtiss Hawk 75:n löytyy Ranskan ja Norjan tunnuksilla. Ilmeisesti sama versio kuin Suomessa oli käytössä ja Suomi-tunnuksetkin löytynee?

Paljon olit löytänyt noita sotasaaliskoneitakin, joten kyllä tässä puuhaa riittää vuosiksi eteenpäin! Tuo P-40M ei tainnut takaisin rintamakäyttöön ennättää Suomi-tunnuksin, vaikka niitä muutama naapurilta saatiinkin.
P-40 saatiin käyttökuntoon vain yksi (1) kappale. Rekisteritunnus KH-51. Koneella lennettiin tyyppilentoja.
wade kirjoitti:
King Kitin lisäksi Flash Aviation Shop on palvellut hyvin vähän hankalammin löytyvien mallien kanssa.

Ebaystä löytyy tietysti mitä vain mutta kun näiden liikkeiden kanssa maksuvälineenä on ollut vielä luottokortti/Pay Pal, niin käytetyn mallin tai vanhan varaston ostamiseen liittyvät riskit on aika lailla minimoitu.
Kiitos tiedoista, mutta edetään nyt varmaankin siinä järjestyksessä että nämä suomalaiset kivijalkaliikkeet ja nettikaupat ykkösenä ja vasta sitten turvaudutaan ulkomaan apuun. Minulla ei ulkomaan nettikaupoista ole itse asiassa lainkaan kokemusta sen paremmin kuin Ebaystakaan, jotenkin ei vain ole uskaltanut lähteä seikkailemaan sille polulle, eikä ole ollut oikeastaan tarvettakaan. HuutoNetin kautta olen kyllä tehnyt kauppaa paljonkin ja pelkästään positiivisin kokemuksin ( koputtaa puuta ).
markku r kirjoitti:
Kiitos tiedoista, mutta edetään nyt varmaankin siinä järjestyksessä että nämä suomalaiset kivijalkaliikkeet ja nettikaupat ykkösenä ja vasta sitten turvaudutaan ulkomaan apuun.
Näin kannattaa ilman muuta tehdä, itsekin tarkistan aina ensin Harrasteesta tai Kuivalaiselta :)
Sellainen kysymys teille konkareille ( on varmaan keskusteltu aiemminkin ) että missä mittasuhteessa mieluiten malleja rakentelette? Kysymys etenkin sodanaikaisista lentokoneista, niin hävittäjistä kuin pommikoneistakin.

Riippuuko rakentamisen helppous / mielekkyys kuitenkaan mittakaavasta, vai vaikuttaako siihen muut seikat? Esimerkiksi, että kenen valmistajan sarjasta on kysymys, miten hyvin mallinnettu jne. Palaako käämit joissakin tilanteissa, että tulihan valittua tämäkin malli?

Itse lähdin liikkeelle "keskikastista" eli 1:48 suhteesta, en tiedä oliko valinta oikea, mutta tuntui luontevalta. Hieman pienemmät ( 1:72 ) tuntuivat liian pikkuruisilta minun mieleeni ja 1:32 tulisi olemaan haastava pelkästään jo maalaamisenkin ( siveltimillä ) suhteen.

Yksityiskohtien ( osien määrä ja koko ) määräkin menee ilmeisesti mittakaavojen suhteessa? Isoissa osia paljon enemmän ja tarkemmin mallinnettu?