Pienoismallit.net

Eduardin self-adhesive-etsit - kokemuksia?

Olen tässä katsellut jos paria mallia varten hommaisi Eduardin etsejä, joista näkyy olevan pelkästään noita valmisliimaisia "self-adhesive" -tyyppisiä versioita. Omakohtaista kokemusta noista ei ole, ja se vähä mitä olen kuullut on ollut semmoista "meh"-tasoista.
Onko siitä valmiista liimapinnasta mihinkään? Ottaako heti kiinni vai salliiko osien asettelua ollenkaan? Ja ehkä tärkeimpänä: saako sen liimapinnan poistettua vahingoittamatta värillisten etsien maalipintaa?
Hyvin on toiminut tähän asti. Tiedä sitten 10 vuoden päästä, että heliseekö mallit kauttaaltaan. No sen näkee sitten. Etsit tottelee hyvin uudelleen asettamista, jopa pyörittelyä paikallansa, minkä liima siitä joustaa. Liiman saa irti vaikkapa asetonilla ja saa liimattua pikaliimalla jos epäilee pysyvyyttä.
Ai niin. Oikein kaareville pinnoille suosittelen ihan pikaliimaa. Tosin näissä etseissä ei taida olla sellaisia, mitkä juuri tulisi kaareville pinnoille. Lähinnä ne on noita ohjaamon ohjainpaneeleita.

Tulen avautumaan kyllä tänne jos huomaan noiden etsien liiman hapertumista tjms:)
Hyvin toimii. Välillä tosin menee hermo, juuri kun saat osan paikalleen ja suoraan, niin hetken päästä se onkin jo vinossa… Noissa osissa tuntuu välillä olevan joku "muisti", jolloin osa vinksahtaa vinoon. En mä ole viitsinyt noita liimoja poistaa, hyvin istuvat paikallaan. Jos on jokin hankala osa, niin joku kertoi livauttavansa ohuen ohutta pikaliimaa etsiosan ja taustan väliin, niin kyllä pysyy.
Kandee muuten vetää ohuelti mattalakkaa noiden esimaalattujen etsien päälle, jolloin maali ei lohkeile niin helposti pois, jos niitä (esim. vyöt) vähän taivuttelee. Samaten filtterit ja washit tarttuu paremmin puolikiiltavälle pinnalle (saatikka matalle, turhankin hyvin).
Minun pitänee sitten toimia vastarannankiiskenä: tosin kokemusta on vasta yhdestä mallista, eikä sekään ole vielä valmis, joten lisäharjoitus saattaisi muuttaa käsitystä asiasta.

Yhtä kaikki tämän yhden mallin perusteella olen huomannut, että osien irrottaminen taustapaperista/kehikosta on välillä hermoja raastavaa ja osat tuppaavat tarttumaan todella helposti sormiin, ja niiden irrottaminen heikentää valmista liimapintaa, eli väliin on joutunut laittamaan muuta liimaa aivan kuten missä tahansa etseissä.

Toiseksi osien taivuttelu on hankalaa koska liimapinta tuppaa tarttumaan kiinni hold & foldiin, mikä aiheuttaa saman lopputuloksen kuin edellä kuvaamani sormiin tarttuminen.

Tämän perusteella olen siis päätymässä siihen, että käytän itse mieluummin jatkossa tavallisia etsejä ainakin sellaisissa osissa, jotka vaativat paljon taivuttelua ja/tai asettelua.
Jes, kiitoksia kokemuksien jakamisesta!
Vähän harmillista kehitystä minusta Eduardilta, tuntuu että valtaosa Zoom-arkeista olisi self-adhesiveja nykyään. :| Mieluummin sitä sohlaisi omat liimansa niihin osiin.

Noiden esimaalattujen osien mattalakkaamista olenkin pitänyt tapana jo hyvän tovin. Vaikka näissä nykyisissä osissa pysyykin se väripinta paremmin kuin vanhoissa, ei tosiaan tee ollenkaan pahaa vetää se lakkakerros, etenkin vöissä ihan ehdoton homma. Niistä ns. ensimmäisen aallon värillisistä etseistä se vasta lähtikin tosi äkäsesti esimaalaukset lohkeilemaan melkein kun vain katsoikin pahasti. :D