Pienoismallit.net

Kuomujen raamien paikkaus

Tervehdys,
Olen rakentamassa erästä toisen ms:n hävittäjää. Suojasin kuomua maskeilla parhaani mukaan. Pohjamaalasin mallin Tamiyan White spraylla ja päälle lifecolorin maalit. Teipit kuitenkin vuotivat ja Tamiyan sprayt tulivat näkyviin. Olisiko kanssamallereilla vinkkejä miten korjaisin tilanteen. Yritin aluksi raaputtaa Tamiyan pois, mutta ei se lähtenyt, toisena vaihtoehtona oli maalata samanvärisellä päälle, eli lifecolorin vihreä. Mutta ennenkuin maalaan olisiko vinkkkejä muuhun?
Akryylimaalit (ja ruiskulla maalatut emalitkin) lähtevät ainakin omista malleista tuulilasinpesunesteeseen dipatulla pumpulipuikolla. Ei kannata lotrata, ettei lähde liikaakin. Voi vaatia muutaman töpöttelykerran.
Moi! Itse olen saanut ylimääräiset pois rapsuttamalla hammastikulla, ainakin akryyli maalien kanssa toiminut kikka. Hammastikku tai muu vastaava ei naarmuta kovempaa olevaa muovia eli pystyin huoletta hinkkaamaan maalin pois kuomusta.
Minä olen käyttänyt pientä ohenteeseen kostutettua sivellintä emalimaalien poistoon. Siveltimellä varovasti poistetaan ylimääräinen maali ja sitten pyyhitään lopuksi lasi talouspaperiin. Haittapuolena voi olla, että lasi jää hivenen sumeaksi, mutta se toisaalta antaa minusta vaikutelmaa likaisesta lasista eli ei välttämättä haittaa mitään.
Itse käytän akryyleihin tavallista ikkunanpesuainetta. Joko pienellä siveltimellä tai pumpulipuikolla. Ei sumenna kirkkaita lasiosia, määrän kanssa vain oltava varovainen ettei lähde liikaa. Ja talouspyyhkeellä puhdistetun alueen kuivaus…