Mulla olis tarkoituksena tehdä rapattua seinää sileästä styreenilevystä tehdyille rakennuksille kiinnittämällä levyyn hiekkaa ja maalata päälle. Luin, että kyseiseen hommaan kannattais käyttää tartuntapohjamaalia. En raaskis kyseisenlaista maalia kuitenkaan ostaa, sillä rappauksia tulee vain vähän.
Onko jokin liima hyvää rappauksen tekoon? Mikä liima pysyy hyvin styreenissä ja on sen verran limamaista ja "hidasta", että hiekankin ehtii levittää? Onko kenties muitakin konsteja?
Etusivu Keskustelut
Yleinen pienoismallikeskustelu
Rapattu seinä
Alkuun Edelliset
Seuraavat Loppuun
Itse olen käyttänyt saumauslaasteja/tasoitteita, jotka erehdyttävästi muistuttavat kyseistä pintaa pienessä mittakaavassa. Vierailu hyvin varustetussa rautakaupassa voi valaista asiaa. Tasoitteilla pystyy myös telkemään lohkeamia joista rakenne, esim. tiilipinta tulee esiin. Vastaavasti huokoisempiin laatuihin voi kauivertaa laatoitusta/katukivetystä yms.
Sen enempää mainostamatta…
sadolin.fi.preview.citynetwork.se/tuotteet/sisatuotteet/tasoitteet-sisatuotteet/
En tiedä löytyykö tasoitteita pienemmissä tuubeissa, kuten ennen. Noista karkea/medium on aika lähellä karkeaa betonia 1:35 koossa. Levittämisen jälkeen pintaa voi siloittaa ihan vedellä, ja vaikka painaa jollakin muhkuraisella kappaleella jos esim. kivipintaa haluaa.
Muovipinta pitää karhentaa tai maalata karkealla maalilla tarttumisen parantamiseksi, tosin.
Sen enempää mainostamatta…
sadolin.fi.preview.citynetwork.se/tuotteet/sisatuotteet/tasoitteet-sisatuotteet/
En tiedä löytyykö tasoitteita pienemmissä tuubeissa, kuten ennen. Noista karkea/medium on aika lähellä karkeaa betonia 1:35 koossa. Levittämisen jälkeen pintaa voi siloittaa ihan vedellä, ja vaikka painaa jollakin muhkuraisella kappaleella jos esim. kivipintaa haluaa.
Muovipinta pitää karhentaa tai maalata karkealla maalilla tarttumisen parantamiseksi, tosin.
Komealta näyttää! Itse käytän Vallejon vesioheisia maaleja. Epäilen niiden olevan liian litkuja, mutta pitääpi kokeilla.
Askartelukaupoissa ja vastaavissa on myynnissä "kivimaaleja" joilla voisi varmaankin jäljitellä myös rapattua pintaakin.
www.jyrkihoyry.fi/tuotteet.html?id=10/19
www.jyrkihoyry.fi/tuotteet.html?id=10/19
Mä olen käyttänyt Vallejon White Pumicea karkeiden tekstuurien luomiseen. Levitys onnistuu helposti timantinmuotoisella pikkulastalla eikä minun kokemukseni mukaan mitään pohjustusta tarvita (tosin valkoisen tökötin levittäminen valkoiselle pinnalle vaikeuttaa epätasaisuuksien hahmottamista)
Vallejon vesiohenteisista maaleistakin saa hyvää rappaustekstuuria, kun levittää maalin siveltimellä ja antaa maalin jämähtää hetken aikaa ennen sienellä töpöttämistä.
Käytä vanhaa rapparin kikkaa ja aseta valonlähde niin, että valo tulee mahdollisimman viistosta tai jopa lähes pinnan suuntaisesti. Tällöin pienetkin epätasaisuudet heittävät varjon jonka huomaa helpommin. Tässä tekniikassa on ainoa huono puoli se, että sitä pintaa saa hiertää tolkuttoman kauan ja varovasti jos meinaa saada aivan tasaistaJJ kirjoitti:(tosin valkoisen tökötin levittäminen valkoiselle pinnalle vaikeuttaa epätasaisuuksien hahmottamista)
Alkuun Edelliset
Seuraavat Loppuun
Kirjaudu sisään osallistuaksesi keskusteluun
Jos sinulla ei ole vielä omaa tunnusta palveluun, rekisteröidy käyttäjäksi.