Pienoismallit.net

Kynäruisku

Hengitys- ja silmäsuojaus mallailussa on niin perusjuttu varmaan monellekkin että silläkin unohtuu monesti mainita keskusteluissa.
Todellakin ja etenkin myös kynäruiskulle maaleja ohentaessa ja maalatessa on hyvä käyttää suojaimia.
Maalipöly on hienojakoista ja vaikka maalit itsessään ovat monasti elintarvikevärejä niin ohentimet niihin eivät sitä usein ole,hyvä että tämä asia tuli tässä esille nuorimmille.
Kynäruiskuista senverran että kiinnittäkää huomiota siihen että niihin saa jatkossakin varaosia kuten neulaa ja suutinta,nämä ovat "kulutustavaraa" kynäruiskuissa.
Laatu maksaa mutta myös halpa hinta tulee käytössä kalliiksi.
Sanoisin vaan että ensin se pensselin käyttö haltuun.
Timo Vuokila kirjoitti:
Kynäruiskuista senverran että kiinnittäkää huomiota siihen että niihin saa jatkossakin varaosia kuten neulaa ja suutinta,nämä ovat "kulutustavaraa" kynäruiskuissa.
Laatu maksaa mutta myös halpa hinta tulee käytössä kalliiksi.
Tämäkin vähän niin ja näin. Oikein käsiteltynä nämä mitään varaosia tarvitse, suutin ei käytännössä kulu, jos puhdistus suoritetaan oikein, ja neula ei taivu, muuta kuin väärin käsiteltynä.
Ainut ruisku, joka mulla tarvitsisi varaosia, on toi 80-luvun alussa ostettu HP, johon kaipaisi ilmaventtiilin tiivistettä, kun vanha on niin turvonnut, että jumii. Malli on jo niin vanha, että merkkiruiskusta huolimatta jaksan epäillä osan saatavuutta. Noi halpikset, mitkä on olleet tämän uuden tulemisen ajan käytössä, toimivat kaikki kuin uutena.
Niinno..itselläni vanhin käytössäni oleva ruisku on Badgerin cresendo joka ostettu -90 luvun vaihteessa,siihen olen joutunut vaihtamaan suuttimet ja neulan kahdesti.Uusin käytössä oleva ruiskuni on Harder-Steenbeck Infinity johon en ole vaihtanut vielä osia mutta olen ne kuitenkin varalta hommannut.Molemmille käytössä sparmaxin kompressorit.
Viimeksi muokattu 8.5.2014 01:40
Tervo Salminen kirjoitti:
Tämäkin vähän niin ja näin. Oikein käsiteltynä nämä mitään varaosia tarvitse, suutin ei käytännössä kulu, jos puhdistus suoritetaan oikein, ja neula ei taivu, muuta kuin väärin käsiteltynä.
Halvemmat tarvikesuuttimet kyllä kuluu, ja omasta HP-C:stäkin messinki (vai mikälie) paistaa kupin pohjalla kun kromaukset häviää että kuluu ne merkkiruiskutkin lopulta. Toimii toki vielä moitteettomasti, ja myönnän että tuo suutinkin on saattanut joutua pienen pahoinpitelyn uhriksi joskus :)
Ite oon kyllä suosinut noita 25 euron iwata jäljitelmiä. Hyvin niiden kanssa on pärjännyt. Ihan samalla tavalla noista voi neulat mennä pilalle on halpa tai kallis. Halvemman voi heittää menemään ja ostaa taas tuliterän ruiskun siinä kun ostaa iwataan uuden neulan.
Olen itsekin vasta opettelemassa ruiskun käyttöä nyt kun olen aloittanut mallailun uudelleen pitkän tauon jälkeen. Silti ajattelen että siveltimen käyttö on taito mitä pitää opetella yhä enemmän, eikä ruisku ole oikotie onneen. Eka ruisku minulla oli Bilteman Iwata-kopio, joka kesti melkein yhden mallin ennenkuin suutin murtui. Sen jälkeen ostin Badgerin Patriot -ruiskun, jota kehuttiin hyväksi entry level -tason laitteeksi. Se on varmatoiminen, helppo putsata ja yksinkertainen muutenkin huoltaa. Tiedän että 100 euroa voi olla aika kova sijoitus nuorelle miehelle, mutta jos hommasta innostuu enemmän, kannattaa harkita. Mutta suosittelen lämpimästi sitä että yrittää saada siveltimellä hyvää jälkeä aikaiseksi, isoillakin pinnoilla. Katso vaikka Raimo Leinon tekemiä malleja!
Janne Markkanen kirjoitti:
Eka ruisku minulla oli Bilteman Iwata-kopio, joka kesti melkein yhden mallin ennenkuin suutin murtui.
Sen ruiskun kanssa olisi kannattanut mennä Bilteman palautustiskille. Niissä on tekovikaisia joukossa. Minulle kävi ihan samalla tavalla. Ekaa kertaa ruiskua putsatessa se pikkuruinen suutin murtui avatessa. Biltemannin myyjälle piti olla tiukkana, kun yritti syyttää, että olin runnonut sen rikki kädettömyyttäni, mutta uuden antoi tilalle. Toinen samanlainen on kestänyt käyttöä toistakymmentä vuotta.

Mikko
Jasper Rauhanen kirjoitti:
Mutta toisaalta taas ruisku voi olla ponnahduslauta harrastukselle. Sehän nyt on selvä, että ruiskulla tulee tasaisempi jälki.
Aarne Piha kirjoitti:
Jasper Rauhanen kirjoitti:
Mutta toisaalta taas ruisku voi olla ponnahduslauta harrastukselle. Sehän nyt on selvä, että ruiskulla tulee tasaisempi jälki.
Mutta kun ruiskulla tehdyn perusmaalauksen jälkeen tarvitaan sitä sivellintä :)