Pienoismallit.net

Valkotarra

Mallarin motiivi etsiä valkotarraa on tietenkin se, että se ei kuulemma tahraa mallin pintaa maskatessa niin kuin sinitarra. Tästäkin on ristiriitaista tietoa, sekä suuntaan että ei se sinitarrakaan tahraa, että suuntaan tahraa se valkotarra siinä missä sinitarrakin. Tietysti värillä voi olla väliä jälkimmäisessä tapauksessa: jos sinitarran tahrat ovat sinertäviä ja valkotarran värittömiä, on valkotarra edelleen astetta parempi vaihtoehto. Pakkaa lisäksi sekoittaa mallarien erilaiset käsitykset siitä, mikä on tahraamista ja mikä ei, sekä erot työskentelytapojen huolellisuudessa (kulkeutuuko tarramassaan ulkopuolisia tahraavia aineita kuten öljyjä sormista tms.).

Parhaiten asiasta saisi tietenkin selvyyden kokeilemalla, mutta se ei ole aivan mutkatonta. Ensinnäkin valkotarraa ei ole kovin helppo löytää normaalikaupoista. Toisekseen merkkejä on useita, ja eri merkkien koostumus ja näin ollen soveltuvuus mallailukäyttöön voi olla erilainen. (Ainoa nimeltään valkotarra taitaa olla UHUn White Tack, muut merkit ovat nimeltään jotain geneerisempää vaikka väri olisikin valkoinen. Cascon tuotetta nimellä Häftmassa olen nähnyt rautakaupoissa, muistaakseni ainakin yksi variantti oli enemmänkin vaaleanharmaata kuin valkoista.)

Eli kaipaisinkin siis kokemuksia eri merkkisistä valkotarroista (ja miksei sinitarroistakin), jotta minä ja muut asian kanssa aloittelevat voisivat lähteä heti etsimään sitä ns. oikeaa merkkiä. Kaikki kokemukset ovat tervetulleita, mutta erityisesti haussa olisi tuon kuulopuheen vahvistavia kokemuksia, eli niitä jossa mallari on testannut sekä sini- että valkotarraa ja sinitarra on tahrannut mutta valkotarra ei. Eli jos mainitset jonkin valkotarramerkin kokemuksesi mukaan hyväksi, mainitsethan myös oletko kokeillut sinitarraa ja jos niin tahrasiko se.
Scale Supplyllä on Wilderin valkotarraa. Itse en ole kokeillut, en edes sinitarraa. Mutta kyseleppä jos jollakulla olisi kyseisesta tuotteesta kokemuksia. Itsekin ajattelin kokeilla, jos on hyvää kamaa.
Ei Sinitarran pitäisi tahrata, jos siihen ei tartu rasvaa sormista. Aptiikista saatavat lääkärinhanskat ovat tässä käteviä. Hyvä keino suojata kädet maalatessa jne. Eivät ole kertakäyttöisiä, kun muistaa talkita kädet.
Aikoinaan käytin sinitarraa ja se tosiaan jätti tummemman jäljen mallin pintaan vaikka oli ihan pakasta vedetty. Tosin tuntui, että se haaleni siitä ja kun lakan veti pintaan niin sitä jälkeä ei edes näkynytkään.

Nykyään käytän Panzer Puttyn kaltaista Magic Puttyä maskauksissa. Ko. tuote on leikkikäytössäkin nimellä Silly Putty. Tämä tuote ei jätä jälkiä, mutta maalaus on tehtävä muutaman tunnin sisällä maskauksesta, koska mönjä "elää" ts. kutistuu takaisin epämääräiseen muotoonsa.
Itse kokeilin Cascon tarramassaa, joka on täysin valkoista. Tein ohuita palkoja, joilla rajasin maalausrajat ja teippasin keskustan. Käytin työskennellessä hanskoja juuri välttääkseni käsistä tarttuvaa rasvaa, silti massa jätti tumman jäljen maalin pintaan. Varsinkin beigessä pinnassa jälki oli epämiellyttävän näköinen. En ole kokeillut sinitarraa, koska uskon, että sillä on samanlainen vaikutus. En tiedä vielä korjaako lakkaus jäljet.
Mika Haalahti kirjoitti:
Ei Sinitarran pitäisi tahrata, jos siihen ei tartu rasvaa sormista. Aptiikista saatavat lääkärinhanskat ovat tässä käteviä. Hyvä keino suojata kädet maalatessa jne. Eivät ole kertakäyttöisiä, kun muistaa talkita kädet.
En tiedä mitä nuo hanskat maksavat apteekissa, mutta itse ostin jostain sekaryönäkaupasta ja muistaakseni hinta 100pr paketille oli jotain 7€ vaiheilla. Nämä eivät olleen valmiiksi talkittuja, joita on myös myynnissä. Eipä ole tarvinnut säästellä hanskoja. =)
Hanskat kannattaa hakea jostain siivoustukusta tai vastaavasta ovat juuri tuon 7e kappale. Jos sattuu, että on mahdollisuus tukkukortin käyttöön tukusta löytyy vielä hieman halvemmalla.