Onko täällä muitakin, jotka rakentavat pohjoisen suunnan kalustoa toiseen maailmansotaan? Itselläni on rakennettu muutamia siihen liittyviä lentokoneita. Pari JG 5:n Mersua, KG 30:n Ju-88 ja LG 1:n Stuka. Suunnitelmissa on rakentaa SB-2 ja maataistelukone Il-2.
Tässä kuva rakentamastani Messerschmitt Bf-109E-7:ta, jonka esikuva on muuten viety hylkynä Keski-Suomen ilmailumuseoon.
Aivan upea! Pistäppä lisää kuvia!
Hi JJ
Komea Valokuva ja eritain hyvä szenario laitettu.
Terv. Hans
Kyllä!Hylky-ukkonahan kaikki pohjoiseen liittyvä kiinnostaa oikein erityisesti.Tähän mennessä olen tehnyt kolme mallia aiheeseen liittyen.
Ju-88 A-4(Dragonin 1:48 malli),1.(F)/124,G2+BH,jonka saksalainen it ampui alas Ivalon lähettyvillä.Lähetin siitä kuviakin koneen tähystäjälle Werner Horstille.Olen käynyt putoamispaikalla kolme kertaa.
P-39Q-5/Eduardin 1:48 malli),2./255 MIAP,valkoinen 42,ammuttiin alas 26.5.1944.Kävin putoamispaikalla vuonna 1996.
Fw-190A-3 Jabo(Dragon 1:48),14.(J)/JG 5,musta 3,eksyi sotalennolla,ohjaaja hyppäsi,kone nyt entisöinnin alla Floridassa,josta valmistuttuaan takaisin Norjaan Bodöhön.2003 olimme menossa putoamispaikalle,kun allekirjoittaneen vaelluskengät hajosivat matkalla.Ei sit mentykään :(
Näistä malleista lähettelen kuvia jossain vaiheessa palstalle.
JJ Hilska:Räetkävaaralainen teki pakkolaskunsa talvella ja siinä oli talvimaalaus ;),mutta jatkahan hyvää työtäsi.Sinun dioraamasi ovat ihan ykköskamaa.
Joku Lapin Sota / 20. Vuoristoarmeija -installaatio 1/35 -mittakaavassa on pyörinyt mielessä jo jonkin aikaa mutta on vielä toteutusta vailla. 1:1 mittakaavassa asia myös lähellä sydäntä:
www.gaissmair.netJoo, laita pian niistä malleistasi kuvia Harri. Odotan mielenkiinnolla. Nuo tapaukset ovat minulle myös tuttuja.
Tiedän kyllä, että räetkävaaralainen teki pakkolaskun talviaikaan. Tämä mallintaakin pakkolaskua seurannutta kesää. Tuossa "dioraamassani" on hieman fuskattu, koska siinä on oikeasta dioraamasta jäljellä vain potkurin ympärillä oleva "kyntövako", ja tämä malli on isketty Lapista otettuun valokuvaan kuvankäsittely ohjelmalla. Olen ottanut tästä Mersusta kuvia myös lumihangessa, jossa se lumi näyttää vähän karkealta. Kone on siis mittakaavassa 1/72.
Hienoa, että porukalla on mielenkiintoa tähän asiaan.
Harri; oliko Räetkävaaran Mersussa todella talvimaalaus. Valtosen kirja antaa mielestäni ymmärtää että siinä ei olisi. Luuliin että se talvikaavio tuli Pohjolan Mersuihin vasta niissä G-2-malleissa ja myöhemmin. Mielenkiintoista olisi tietää tästä asiasta lisää.
Eipä taida hylyt kirjassa olla mainintaa koneen maalauskaaviosta.Suomen Siivet lehdessä no. 6 vuodelta 1971 kuvatekstissä kerrotaan,että koneessa on talvimaalaus(Valtosen artikkeli).
Lähetän sinulle muutaman kuvan Räetkävaaralaisesta hotmail sähköpostiisi.