Pienoismallit.net

Vallejon värien ohentaminen

Onko kellä tietoa olisiko Vallejon ruiskuväreihin olemassa pätevää ohenninta ( siis muuta kuin vettä)? Vaikka sanotaan että vesi vanhin voitehista.
Entäs mikä on hyvä ohenne Lifecolor maaleille? Sinoili ei tunnu toimivan ohenteena.
Olli Leinonen kirjoitti:
Entäs mikä on hyvä ohenne Lifecolor maaleille?
Olen käyttänyt hanavettä ihan hyvin tuloksin.
Akryylimaalit ovat vesiohenteisia. Miksi siihen pitäisi jotain muuta käyttää?
Vanha jippo on ohentaa akryylimaaleja isopropanolia sisältävällä auton lasinpesunesteellä. Itse olen kuitenkin siirtynyt ruiskumaalauksessa lasinpesunesteestä takaisin veteen. En tiedä onko havainto todellinen vai kuvittelua, mutta jotenkin on alkanut tuntumaan, että lasinpesunesteellä ohennettu akryylimaali kuivuu ruiskuun nopeammin kuin tavallisella hanavedellä ohennettu maali.
Lasol yms. minunkin mielestäni nopeuttavat kuivumista entisestään, mutta sanotaan että ammoniakkia sisältävät ikkunanpesuaineet hidastaisivat akryylien kuivumista. Itse olen käyttänyt Xtran ammoniakkia sisältävää ainetta ohentamiseen, enkä ole suurempaa vaikutusta havainnut. Ehkä pitäisi ohentaa reilummin. Esim. Windus taitaa olla suosituimpia tuotemerkkejä mallareiden keskuudessa, ja voi olla että se toimiikin paremmin. Itse en vain ole onnistunut siihen missään kaupassa toistaiseksi törmäämään.
Liitteeksi pari kuvaa ko. aiheesta.
Mersun paneelilinjat maalattu vedellä ohennetulla Vallejon värillä

Koemaalausta työkaveriltani lainaamillani Tamiyan (ruskea) ja Hobby Colorin (vihreä) maaleilla.

Maalatessa käytetty samaa painetta ja ruiskun etäisyyttä kohteesta. Tamiyan ja Hobby Colorin maaleissa käytetty ko. maalinvalmistajien omia ohenteita. Eli maalit eivät leviä kuten vedellä ohennettaessa. Maalit eivät tukkineet ruiskua kesken maalauksen kuten kävi Vallejon värillä.
Veikkaisin että tuossa mersun tapauksessa on ollut liian suuri paine ja/tai liian ohutta maalia.
Ohennusta ja painetta säätämällä vallejon saa käyttätymään hyvin.
Yhdyn edelliseen puhujaan. Kyllä Vallejo+vesi yhdistelmällä saa ihan hyvää jälkeä aikaan. Totta kai Ohentamisen/paineen/etäisyyden suhteet toimii erilailla erilaisilla maaleilla.
Kuvan camo maalattu Vallejolla vapaalla kädellä Bilteman vehkeillä

edit: Niin siis eihän tuo jälki mitenkään erinomaista ole. Mutta se ei tässä ollutkaan pointti, vaan että samoilla taidoilla ja samoilla vehkeillä olen ihan samanlaista jälkeä saanut aikaiseksi muillakin maaleilla.
Viimeksi muokattu 1.6.2007 15:37
Käytin Mersun paneelitummennnuksiin Vallejoon vettä suhteessa neljä tippaa maalia ja yksi tippa vettä. Hiemankin painetta pienentäessäni ruisku alkoi "räkiä" maalia. Tamiyan ja Hobby Colorin maaleilla ko. ilmiötä ei esiintynyt. Koemaalasin ko. maaleilla 1-10cm etäisyyksiltä ilman ongelmia. Ainakin tällaiselle vasta-alkajalle viimeksi mainitsemani maalit ovat kiitollisempia käyttää. Taitojen karttuessa täytyy myöhemmin yrittää myös Vallejon väreillä :).