Pienoismallit.net

Vallejon satiini- ja mattalakka "huurtuu"

En löytänyt aiheesta etsimällä keskustelua, joten..

Olen nyt useaan otteeseen, ja useaan alustaan kokeillut sekä Vallejon matta- että satiinilakkaa. Kummallakin lakalla, matalla aina, satiinilla usein, lakatusta pinnasta tulee "jäähuurteen näköinen". Tämä suhteellisen ärsyttävästi valmiin viikonloppurakentelun pilanneen ominaisuuden esiintyminen hiukkasen ärsyttää.

Kysymys onkin, onko kukaan muu törmännyt ongelmaan, ja onko ongelmaan ratkaisu? Yksi ratkaisu on tietysti nakata Vallejot nurkkaan, ja vaihtaa lakkamerkkiä. Tähän otan suosituksia vastaan mielelläni. Entä onko ideaa, jolla säistetty 1/48 kokoinen malli on pelastettavissa? Lakkaa lakan päälle vain huurtuu lisää. Jostain joskus luin oliiviöljykikasta, mihin tämä perustuu? Öljy on lisäksi kaiketi pestävä pois ennen uudelleenlakkausta, ja tällöin lähtee myös pölyt yms..

Aikaisemmin liuottimilla leikkineenä yritin siirtyä myrkyttömämpään vesiliukoiseen maailmaan, ja pieleenhän se meni.
Mielestäni Vallejon lakat ovat erittäin hyvää tavaraa, mitä nyt kerran ostin kaksi mattaa ja niiden sisältö paljastuikin kiiltäväksi (ei kuivunut mataksi).

Mattalakkaa kun olen itse käyttänyt olen ohentanut sitä kraanavedellä. Suhdanne noin. 1 osa vettä ja 4 osaa lakkaa. Veden lämpötila on ollut hiukan kädenlämpöistä kylmempää. Koska en tiedä voiko kuuma vesi pilata lakan ominaisuuksia, ehkä, ehkä ei?

Ja mikä kaikkein tärkeintä, lakka pitää levittää hyvin ohuina kerroksina. Itse olen hoitanut levityksen kynäruiskulla. Muistan ensimmäiset kokemukset kun en antanut ensimmäisen lakkapinnan tarpeeksi kuivua ja seuraava kerros jäi edellisen kuivumattoman pinnan päälle vaaleana muhjuna.

Kokemuksen sanalla voi sanoa, että hyvän lakkapinnan olen Vallejon lakoilla saanut lähemmäs 30 malliin. Suosittelen!

- Waltter
Olen saanut vastaavan ilmiön aikaan Humbrollilla.

Syynä ilmeiseti liian paksu kerros, jossa liian paljon himmenninjauhetta ja liian vähän sidelakkaa.

Ratkaisu on ollut ohentaa reippaammin.

Kuuraa saa pois öljyvärihuutelulla. Öljy imeytyy huokoiseen pignenttikuuraan ja muuttaa sen läpikuultavaksi - vrt. öljyyn kastettu paperi.
Puhdas pellavaöljy on väritöntä öljyväriä. Tärpätillä ohennettuna ohut kerros pintaan ja kuivausaikaa vähintään pari viikkoa ennen päällemaalauksia.
Öljyämisen jälkeen et välttämättä enää kaipaa uutta lakkausta. Öljytty pinta saattaa näyttää jopa lakattua paremmalta.
Niin tietysti unohdin mainita välineen olleen ruisku. Ohennusta oli mielestäni reippaasti, yli 50% (en ole koskaan mittaillut). Kerrokset hyvin hyvin ohuita, luonnollisesti. Ohuenohut kerros kuivuu ruiskutuksen jälkeen sekunneissa, ja lähtee "jäätymään".

Purkkeja ravistan yleensä reilusti, olen lukenut tuosta mattapigmentin erottumisesta muualta. Jossain mainittiin, että uutena Vallejon lakka toimii hyvin, vanhana ei. Purkit (kaksi mattaa ja yksi satiini, joita olen kokeillut) on ostettu hiljattain, vaikkei se tuoreutta takaa millään tavalla.

Jukka, kiitos vinkistä, pellavaöljyä löytynee paikallisesta rautakaupastakin, tms. Kenties taiteilijatarvikkeissakin olisi (öljyvärit tuttuja, mutta mukana on ollut aina pigmentti :) ). Pellavaöljyä voi käyttää sitten puutöihinkin :) Pinta oli todella hyvä heti lakan osuttua pintaan, värit nousivat esille kauniisti, mutta sekunneissa alkoi jäätyminen. Öljytty pinta voi näyttää todella hyvältä.

En nyt vielä siis luovuta Vallejon lakan kanssa. Nyt käytin huoneenlämpöistä vettä (seisoo purkissa). Akkuvettä yritin taannoin Motonetista ostaa, en löytänyt. Yritän tuota ehdotettua suurempaa määrää ohennusta seuraavaksi. Täytyy tehdä malliajo satunnaisiin kappaleisiin, ettei enempää malleja mene pilalle.
Samaa "huurtumista" esiintynyt Tamiyan kiiltävää lakkaa ruiskutellessa. Ohenteen vaihtaminen Tamiyan keltakorkkiseen poisti ongelman. Sai tosin tuollakin ohentaa todella reippaasti. Itse sain huurteen pois ruiskuttamalla raakaa ohenninta (tuolloin asetoni) lakkakerroksen päälle.
50% ohennussuhde ei riitä. 75% ohenninta ja 25% lakkaa on lähempänä. Törmäsin samaan "ongelmaan" Vallejon 540 kanssa. 540 ei varsinaisesti ole lakka, mutta olen muutamassa mallissa käyttäny sitä lakan korvikkeena.
Itse olen ainakin joskus pelastanut huurtuneen mallin tällä kikalla:

www.dakkadakka.com/wiki/en/How_to_recover_from_a_Spray_Sealer_disaster

Eli huurtuneen mallin päälle kirkaslakkaa ja tämä yleensä hävittää huurtumisen. Kun kirkaslakka on kuivunut, sen päälle voi laittaa uudestaan mattalakkaa.
Moi Kalle,
Ainakin AK:n ohentimen kanssa toiminut mulla molemmat täysin moitteetta..
Mikko
Kokeilin ensin kirkaslakkakikkaa, osa huurteesta ehkä hävisi, muttei riittävästi. Kenties huurretta on niin paljon. .. Seuraavaksi lainasin avokin hevostelutarpeistosta pellavaöljyä, ja levitin sen reilusti tärpätillä ohennettuna. Nyt odotellaan tuloksia. Lasiosa tykkäsi kyttyrää tärpätistä, joten piirtoheitinkalvokauppasn mars. Kovin vastustaa tämä projekti. Laitan kuvia myöhemmin.
Vallejon mattalakkaa kokemukseni mukaan pitää ravistaa erittäin huolellisesti, koska aineella on taipumus painautua pohjalle muusta nesteestä.