Pienoismallit.net

Muovin lämmitys ja taivuttaminen

Juha Kajanen kirjoitti:
Kuinkas ihan normi kuumailmapuhallin? Paremmissa ainakin voi lämpöä säätää ja löytyy erilaisia suulakkeita ettei kovin isolla putkella tohottaa.
Mä olen yhden Revellin superhornetin tuollaisella sulattanut :( Tehoahan tuollaisessa on kuin kolvissa konsanaan, toki paremmalla säädettävyydellä. Ongelma tulee siitä, että toi kynnys muodonmuutoksen ja sulamisen välillä on äärettömän pieni, ensin ei tapahdu mitään, ja sitten liiankin nopeesti.
Markus Salminen kirjoitti:
Käytetään vanhaa ketjua kun alkaa omat ideat loppua. 0,25mm styreenilevystä yritän vääntää soutuveneen airon lapoja, joten kaarevuuden ei tarvitsisi olla jyrkkä mutta pitäisi olla lineaarinen. Kyseessä ihan evergreenin peruslevyt, tähän mennessä kokeiltuja:

Kiehuva vesi - Ei auta mitään, liottaa ja taivuttelee niin suorana pysyy.
Fööni - Ei riitä lämpö.
Kolvi - Palaa heti kiinni osuessaan, hiukan irti taas ei riitä lämpö taivuttamaan.

Sytkäriä taloudesta ei löydy, mutta voisin kuvitella avotulen sen olevan jo niin lämmin että lopputulos on kipristynyt tai palanut muovi muutenkin. Ideoita? Omat alkaa käytetty.
Ettei nyt vaan olisi käynyt niinkin ikävä lapsus, että sulla on ABS-levyä sen styreenin sijaan?
Itsellä nimittäin kävi juuri noin hiljattain. Tein muutaman osan ja liimatessa ihmettelin, kun ei ottanut Tamiyan vaaleanvihreä kiinni. Syy selvisi nopeasti. Normi styreeni kyllä antautuu taivutukselle ja tuollainen 0,25 mm levy jopa murtuu yllättävän helposti.
Testaa ottamalla pieni pala tuota kokeilemaasi levyä ja pala varmasti styreeniksi tietämääsi materiaalia. Tuikkaa ne palamaan vuorotellen ja haistele. Hajusta erottaa kyllä, ovatko eri materiaalia.
Kuumakäsittelyllä voi tehdä tarvittavat suoristus/ kieroutus käsittelyt. Mutta sitten pitää muistaa se, että lopulliseen muotoon saaminen vaatii vielä veitsi, viila, hiomapaperikäsittelyä.

Kokemusta on;)

PS. Ja sitten vielä kenties kitin käyttöä ja hiomista

PS2:
Kaikki muovimateriaalit, joita olen tähän asti käyttänyt, ovat reagoineet lämpöön. Tarpeeksi lämpöä, niin pehmenevät kyllä, jotkut ehkä ei toivotulla tavalla.

yt.
MK
Viimeksi muokattu 24.9.2020 23:09
Lämmitystä voisi kokeilla uunissa, jolla saa melko tasaisen lämmön laajalle alueelle.
Haluttaessa mahdollisimman tarkkaa lopputulosta, kannattaa lämmitys tehdä mallineessa.
Esim puusta muotoilee halutun muotoisen pinnan, riittävän reilun kokoinen muovipala kiinnitetään siihen (sinkilä, teippi naula, ruuvi tms) siten, että kappale taipuu haluttuun muotoon. Sitten tämä paketti kastetaan kiehuvaan veteen, jolloin lopputulos on yleesä aika lailla siinä, irroitetaan vain ylimääräisestä muovista työkappale.
Jos lämpö ei riitä (kuumaluja ABS), voi kokeillla kuumailmapuhallinta, ehkä myös edellisessä viestissä mainittua uunia, sitä en itse ole kokeillut.
Myös nk. syvävetotekniikka toimii, varsinkin jos pinta on yhtään monimutkaisempi. Tyhjiömuovauksellahan saa jo aika moisia muotoja aikaiseksi, ihan kotikonstein. Mutta käsitin kappaleen sen verran yksinkertaiseksi, että ihan tuo malline riittäisi siihen.

T:Ville H
Mallinetta yritinkin käyttää omalla kohdallani. Tuntui jo maalaisjärjellä loogisimmalta. Tässä tapauksessa lasipurkki, jonka totesin kaarevuudeltaan omaan käyttööni sopivimmaksi.

Ongelma tuli nimenomaan siinä kun esimerkiksi kiehuvaan veteen kastettaessa muovi kyllä lämpeni, mutta ei vaihtanut muotoaan purkin mukaan vaan pysyi ihan yhtä suorana koko ajan.

Muovi olisi ehkä ollut se helpoin reitti valmiiseen, mutta mennään nyt samalla kaavalla kuin veneenkin kanssa, eli tein koivuklapista tikkuja joista lähdetään hiomaan airon muotoa kunhan ovat kuivuneet ensin riittävästi.
Tuota samaa Villen kuvaamaa tapaa olen käyttänyt pienemmissä osissa ja yleensä on toiminut hyvin. Jos kappale ja malline on isoja, niin se paketti tarvitsee olla jonkin aikaa siinä vedessä, että myös malline lämpenee riittävästi. Ja lämmityksen jälkeen kunnolla kylmään veteen, että varmasti viilenee ja ottaa uuden muotonsa. Tuon voi myös toistaa pari kertaa, jos yhdellä kerralla ei tepsi tai auttaa hiustenkuivaimella.
Tosiaan tuo lasipurkki on tässä se ongelma - purkin pinta ei lämpiä tarpeeksi nopeasti, eikä tietenkään siinä kiinni oleva muovikappale lämpiä niin, että muoto muuttuisi.

Itse olen käyttänyt esim. alumiiniputkia kun on pitänyt saada ympyränkaaria, ja siinäkin menee pikku hetki, että malline lämpiää ja homma onnistuu. Puiset mallineet näköjään toimivat paremmin kuin esim. lasipurkki, nähtävästi puun ominaislämpökapasiteetti on pienempi, ts. se ei vie lämpöä työkappaleesta niin paljoa.

T:Ville H
Kuumalla vedellä olen joskus saanut oikaistavan lentokoneen rungon käppyräksi sekunneissa. Sen sijaan 60 tai 75 W hehkulampun päällä muutaman sentin päässä on riittävän hellävarainen lämmitys onnistunut. Silloin kyseessä oli Revellin NH90:n lapojen kärkien taivutus alaspäin. Lämmitys hehkulampun päällä ja muoto painamalla sormin puisesta pyykkipojasta tehdyn mallineen päälle.