Pienoismallit.net

"Litkutus" vahan päälle

Hoi co-mallarit!!

Nyt pisti dilemman kehiin tuon Potezin kanssa. Eli vahasin yläpuolen vahalla ja se on nyt kuivunut yli vuorokauden, mutta kun litkutan sitä Vallejon mustalla sävyllä niin ikävästi jää huntu mallin pintaan litkutuksesta. Eli millä te litkutatte mallin, kun se on vahattu? Millä kannattaa litkuttaa?
Moro

Minä käytän litkutukseen ihan vaan revelin emaleja, matta sävyjä tietty, reilusti ohennettuna. On tosi helppo ja nopea homma
Litkutukseen suosittelisin liuotinpohjaisia maaleja (esim revell/humbrol), ne kun kuivavat hitaammin, niin on enemmän työskentelyaikaakin. Ylivoimaisesti paras mahdollinen valinta tähän on mielestäni kuitenkin ns taiteiljan öljyvärit.

Itse olen kantapään kautta huomannut että vahapinnan kanssa kannattaa odotella kaksikin yötä, ennen kuin rupeaa sen päälle isompia käsittelyitä tekemään. Joitakin huurteita olen saanut pois lakkapinnasta ihan vain pyyhkimällä niitä märällä pensselillä ja talouspaperilla. Myös uusi vahakerros saattaa auttaa.
Viimeksi muokattu 18.5.2007 15:23
Käytän öljyvärejä, tärpätillä ohennettuna. Jos tunteja olla litkun pinnassa, niin saattaa joskus kuivahtaa liikaa tuo väri. Öljyn etu on pitkä työskentelyaika, ja voi päättää milloin pyyhkii maalia pois, eli juuri sopiva hyytymisaste on helppo löytää. Kannattaa etsiä tosiaan sopiva tärpätti ja hyvälaatuisia öljyvärejä tasaisen tuloksen varmistamiseksi.

Vaha reagoi joskus veden kanssa, esim. decaleja laittaessa, mutta harmaus on poistunut kuivumisen myötä. Emalimaalit toimivat varmaankin ihan hyvin, täytyypä kokeilla.
Itselläni on kyllä onnistunut aivan mainiosti värihuuhtelut Jonhsonin vahan päälle Vallejon maaleilla. Millä olet ohentanut maalin? Lasolia, voimakkaita ikkunanpesuaineita yms. Jonhson ei kestä, vaan huntuuntuu. Itse olen Käyttänyt ohenteena vettä, jossa hieman astianpesuainetta rikkomassa pintajännitystä.
Samoilla linjoilla kuin Tomi. Pari tippaa Fairya tosiaan poistaa tuon pintajännityksen.

Komia Potez on sinulta tulossa, Antti!
Käytin Vallejoa ilman mitään ohenteita. Nytten litkutin Potezin akryyliöljyväreillä ohennettuna tilkalla tiskiainetta ja oli paljon parempi kuin Vallejolla litkutettuna.