Pienoismallit.net

Kitti

No niin sain ostettua revellin kittiä. Kuvitellaan että mun pitäisi kitata reikä/sauma umpeen.
Miten toimin?
levität kittiä haluttuun kohtaan niin, että oletettu reikä peittyy(muista varoa ympäristön detaljeja), tämän jälkeen annetaan kitin kuivua. sitten hiomapaperia/viilaa peliin, ensin karkeampaa ja sitten hienompaa(itse käytän hiomapapereita välillä 320-1200). jos pinta ei miellytä, uusitaan edellä kuvatut toiminnot. kun pinta on suurinpiirtein haluttu kannattaa kohta maalata paksuhkolla maalilla, jonka annetaan kuivua, tämän jälkeen hiotaan maalia, (ns. hiontamaali; tähän löytyy vartavasten tehtyjä tuotteita, mutta tavallisella pienoismalli maalillakin pärjää)jolloin maali tukkii kitin pienet epätasaisuudet.
kitattaessa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, ettei kerroksista tule liian paksuja, jolloin kuivumisaika ja kutistuminen ovat ikävän suuria.
Rajaa kitattava alue teipillä ja levitä kittiä alueelle ohut kerros. Kittauksessa toimii sama periaate kun maalauksessa, eli mielummin useita ohuita kerroksia kuin yksi paksu. Kittikerrokset noin millin paksuisia ja annetaan kuivaa ennen uuden kerroksen levittämistä.

Hiotaan ja viilataan kun kitti on kunnolla kuivaa, muuten hiottu pinta painuu kitin kuivuessa kuopalle.
Eli ensin levitän kittiä halutulle alueelle,odotan,hion ja sitten maalaan päälle?
juuri näin, mutta aivan ensimmäiseksi kannattaa kittauksen kohde putsata ja pestä kunnolla. Ja kun olet maalannut kitin päälle, hio vielä uudestaan erityisen hienolla hiekkapaperilla. Näin varmistut että pinnasta on tullut varmasti tasainen. Työvaiheiden välillä kannattaa odotella ihan rauhassa pitemmän hetken, että kitti on varmasti kunnolla kuivanut ja jämähtänyt.

Mutta nyt kun pääsimme kerran aiheeseen: Olisi mukava kuulla ihmisten kokemuksia eri kiteistä. Mitä suosittelette? mitä kannattaa välttää? Itselläni on vähän ristiriitaisia kokemuksia enkä ihan 100% tyytyväinen ole ollut mihinkään.
Itsekkään en ole täysin tyytyväinen mihinkään kittiin mitä olen nyt kokeillut tähän mennessä. Humbrollin pakkeli on varmaan ollut tähän mennessä paras. Harmi kun sitä ei tunnu löytyvän mistään.
Olen ollut tyytyväinen käyttämääni Tamiyan ( basic type ) kittiin ja sama pätee myös Revell:in kittiin.
Italerin kittiä löytyy myös, mutta siittä en tiedä kun en ole ehtinyt testaamaan.
Onko aivan sama millaisella hiekkapaperilla hion? Kokeilin viilalla, mutta aine ei lähtenyt kunnolla irti.
Viimeksi muokattu 14.5.2007 21:07
Moi Kalle,

Viila on äärimmäinen ratkaisu. Hanki vesihiomapaperia karkeudella 320, 400,600, 800 ja 1200. Aloita 360 karkeudella ja hio ilman vettä. Veden kanssa hiottaessa on oltava nimittäin varovainen, ettei vesi joudu valmiiden suljettujen rakenteiden kuten suljettujen ohjaamoiden sisään, josta niitä ei saa enää pois. Kuivahionnassakin joutuu ajattelemaan tarkaan riskin pölyn ajautumisesta ei halutuille alueille. Lopeta hionta kun olet saavuttanut viimeistelyltään riittävän tasaisen pinnan, jos maalaat pintaan hopeaa tai muuta metallisävyä on pinnan oltava peilikirkas eli sen joutuu puleeraamaan tuon 1200 paperin jälkeen vielä jollain hiomakankaalla tai hiomatahnalla.
Itse olen käyttänyt vaihtelevalla menestyksellä Model Masterin Red Puttyä: Haisee aivan käsittämättömän oksettavan pahalta. Pehmeää, lähes juoksevaa tavaraa. Sopii hyvin pikku saumojen yms täyttämiseen, saa helpohkosti siistin pinnan. Toisaalta tämän kanssa joutuu usein tekemään tuhottoman monta kerrosta. Ei sovellu isojen paikkojen tekemiseen, kun mokoma saattaa kutistua/painua kuopalle hieman. Lisäksi välillä irtoaa mallista helposti jopa tamiyan maskiteipillä, vaikka olisi maaliakin päällä, ja siitäkös se riemu repeää! Olen jopa saanut yhden kohtalaisen 1/72 zimmeritin tällä aikaiseksi, välillä sitten on tullut heikompia tuloksia.
Eräs arvostettu mallikauppias möi minulle joskus Mr. White Putty nimistä töhnää. Tällä ei tee yhtään mitään. Muistuttaa kaikin puolin lähinnä puoliksisyötyä purukumia. ( Joo, olen katkera ;) )
Loctiten rautakauppa- 2-komponenttimuovikitit on oivallisia kun niitä käyttää sopivaan kohteeseen. Mitään kauhean hienovaraista niillä ei saa aikaiseksi + kuivuvat älyttömän nopeasti.

Täytynee kokeilla revelliä ja humbrollia kun tulee vastaan. Figujen tekijät näyttävät suosivan jotain vihreää töhnää… mitä se on?