Pienoismallit.net

Emalimaalin päälle lakkaus

Moro! Elikkä tällanen tuli mieleen, että jos vedän autoon spray pintavärin ja maalaan sen jälkeen revellin emalimaalilla ikkunalistat merkit yms. niin voiko sen päälle vetää spray lakan? Ajattelin, että reagoiko tuo emalimaali spraylakan kanssa jotenkin?
Tuskin reagoi kun annat vaan kuivua rauhassa, ainakin vuorokauden. Mutta miksi et vetäisi lakan ennen ikkunalistoja? Yleensähän listat eivät ole kiiltäviä, joten voisit ekana lakata korin ja sitten vasta mattamustalla maalata
Ehkä reagoi, koe pala/testi, testaa ensin.Kunnolla sekoitettu emalimaalia johonkin koe palaan ja kuivua siinä tietyn ajan. Sitten kokeilla sitä sprayta siihen päälle.Näkee sit jos reagoi ja menee emalimaali ruvelle.Onko se acryyli spray lakkaa,Kiiltävää kirkasta lakkaa? esim, kuivunutta emalimaalia jonka päälle lakattu pensselillä dullcotella niin on reagoinut emali ja mennyt ruvelle pinta.Ittellä käynyt näin.Johtuisko vahvoista ohenteista lakassa (asetoni,Ksyleeni,tolueenia? sprayssa) tjaa en tiedä.
Ja puolinaamari suodattimilla+ suojalasit+hanskat vielä.
Kun itse maalailin vielä listat joitakin vuosia sitten, niin suttasin ne pensselillä aina maalikerroksen jälkeen hopeaksi esittämään Chromilistoja. Koskaan ei lakka reagoinut tähän maaliin, Mastonilla maalasin ja lakkasin silloinkin.
Kannattaa kyllä kokeilla ensin johonkin hukkapalaan. Humbrolin Enamel maalin päälle ei ainakaan sopinut Auto K Racing kirkaslakka, joka on spraypullossa ja joka on ostettu ihan automaaleja myyvästä liikkeestä. Kyllä niin meni pinta pinta rikki, "krakkeloitui" niin kuin joku joskus sanoi tuota ilmiötä.
Omistan kirjan nimeltä Model Car, Truck & Motorcycle Handbook, jonka tämä painos on vuodelta 1978. Kirjassa neuvotaan käyttämään Johnsonin parkkettivahaa eli samaa, mitä lekomallarit käyttävät kuomujen kirkastamiseen ja kirkaslakkana siirtokuvien alle ja päälle. Käsittääkseni tämä sitoo myös foilaukset (ikusesti) paikoilleen.

Johnsonin etu on myös se, että se ei reagoi ainakaan emalien kanssa. Ensin maalaus, kiillotus, merkit ja listat paikoilleen ja sitten Johnsonia. Johnsonin jälkeen tietysti maalataan alueet, jotka halutaan mattapintaisiksi. Kokeile tätä johonkin hukkapalaan tai hukkamalliin ensin.

Johnsonilla voi kirkastaa myös automallien ikkunat ja myöskään oman kokemuksen perusteella ns. kromiosat eivät reagoi Johnsonin kanssa eli niitäkin voi suojata sillä.

Aiheesta on juttua tälläkin saitilla "jossakin".
Johnsonin vahan käytöstä löytyy paljonkin juttua, mutta ei mielestäni parkettivahan vaan nimen omaan muovipinnan vahan käytöstä ja siitä, että sitä aitoa ja oikeaa kirkasta pintaa antavaa vahaa ei enää ole.
Muistaakseni ostin Johnson-pulloni sen jälkeen, kun kuulemma SE OIKEA Johnson oli jo kadonnut markkinoilta. Pullon sisältö on nimenomaan Parkettivahaa ja sillä olen ainakin uusimmat sivustolla olevat mallini suojannut ennen tunnareiden laittoa ja mattalakkausta. Myös kuomut saavat mukavan kiillon Johnsonilla. Ja nimenomaan tätä Parkettivahaa olen kokeillut myös autojen kromiosiin.

Myös kirjassa, jonka mainitsin, puhutaan lattiavahasta = floor wax. Se onko olemassakaan Johnsonilla erityisesti parkettivahaa ja muovipintojen vahaa erikseen on enempi uskon asia mielestäni. Ainakaan kovin suuria eroja tuskin nesteillä on. Mutta yhtäkaikki; kannattaa kokeilla. Pullon hinta-/laatusuhde on vähintään erinomainen ja riittoisuus kiitettävä.

Muistaakseni täälläkin on automalleja, jotka on siveltimellä Johnsonoitu onnistuneesti. Kirjassa tosin ehdotetaan maaliruiskua OHUEN kerroksen aikaan saamiseksi.
Olen kanssa tätä oikeata Johnsonia metsästänyt tuloksetta, kaupasta löytyy kuitenkin sini-valkoisella etiketillä muovi&kivi vaha joka toimii erinomaisesti. Vaha on aavistuksen haalean valkoista mutta kuivuu kyllä mainiosti kirkkaaksi. Olen n. tunnissa "lakannut" yhden mopon tällä aineella sivellintä käyttäen todella onnistuneesti. Loppusilauksen taisin vielä antaa Tiger sekatavara kaupasta löytyneellä 1€ kynsien kiilloitus sarjalla…
Alla on Hunbrolin emali. Olen myös maalannut Johnson käsitellyn pinnan päälle emaleilla ongelmitta.