Pienoismallit.net

Israeli Armored Corps (IAC) artikkelin kuvat

Israelin panssarijoukot pähkinäkuoressa Suezin kriisiin saakka artikkelin kuvat

Moi, Kaikki valokuvat ovat Israelin puolustusvoimien, Israel Defence Forces:n eli IDF:n aka Tzva Hahagana LeYisra'el eli Tzahal:n julkaisemia tai julkaistavaksi hyväksymiä. Kaikki valokuvat löytyvät seuraavista arkistoista: The Israel Defense Forces and Defense Establishment Archives (IDFA), Israel State Archive (ISA) ja Ben Gurion Archive (BGA). Valokuvat ovat pääosin aikajänteiltä 15. toukokuuta 1948 - 7. tammikuuta 1949 ja 29. lokakuuta 1956 - 7. marraskuuta 1956, mutta jotkut valokuvat ovat myös ennen tai jälkeen em. aikajänteitä. Linkki itse artikkeliin: www.pienoismallit.net/kirjoitukset/artikkeli_561/ Parhain terveisin, AJ

Kommentit

oli kiva kattoa kiiti näistä kuvista
PhantomII 22.6.2012 14:05 Vastaa lainauksella
Jep, kuten Marjo yllä; oikein mukavia kuvia. Kun tarkemmin katsoo kuvaa, jossa Sherman 75254y saa täydennystä, niin olen huomaavinani, että vaunussa ei kuvanottohetkellä olisi tornin päällä hakuvaloa? Valo on kuitenkin tarjolla Tamyan sarjassa ja kuuluu ko. tyypin varustukseen. Eli jos haluaa tehdä ehdottoman, dokumenttiin perustuvan mallin ko. yksilöstä, niin kuvan perusteella valoa ei tulisi malliin laittaa?

Näissä kuvissa on myös se hyvä puoli, että näkyvät suurempina kuin useissa kirjoissa, jolloin on helpompi päästä yksityiskohtiin käsiksi.
AJ 22.6.2012 15:43 Vastaa lainauksella
Moi Marjo ja Phantom, Kiitokset kommenteista! Valitettavasti, enempää kuvia ei mahtunut kuvakansioon. Vaihtanen varmaan nuo henkilökuvat kalustokuviin Juhannuksen jälkeen ja kenties muutaman muunkin kuvan. Pyrin laittamaan kuvia siten, että jokaiselle artikkelin lukijalle olisi jotain kiinnostavia kuvia - silloin joutuu valitettavasti karsimaan paljon hyviä kuvia pois. Parhain terveisin, AJ
Moi,
sähän oot üüber hyvä. Aihe on minulle hyvin tärkeä. Kiitos tästä aloituksesta
AJ 22.6.2012 18:13 Vastaa lainauksella
Moi Tero, Kiitokset positiivisista kommenteista! Hyvää Juhannusta! Parhain terveisin, AJ
Jösses - hienoja kuvia jo tähän mennessä. Kiitos!
Moi,
sähän oot üüber hyvä. Aihe on minulle hyvin tärkeä. Kiitos tästä aloituksesta

jos saan kysyä miksi se on niin tärkeä ?
AJ 23.6.2012 14:24 Vastaa lainauksella
Moi Raimo, Kiitokset kannustuksesta! Parhain terveisin, AJ
AJ 23.6.2012 14:30 Vastaa lainauksella
Moi Phantom,
PhantomII kirjoitti:
Kun tarkemmin katsoo kuvaa, jossa Sherman 75254y saa täydennystä, niin olen huomaavinani, että vaunussa ei kuvanottohetkellä olisi tornin päällä hakuvaloa? Valo on kuitenkin tarjolla Tamyan sarjassa ja kuuluu ko. tyypin varustukseen. Eli jos haluaa tehdä ehdottoman, dokumenttiin perustuvan mallin ko. yksilöstä, niin kuvan perusteella valoa ei tulisi malliin laittaa?

Näissä kuvissa on myös se hyvä puoli, että näkyvät suurempina kuin useissa kirjoissa, jolloin on helpompi päästä yksityiskohtiin käsiksi.
Olet aivan oikeassa, tarkka havainto, enpä ole aiemmin kiinnittänytkään huomiota tornin hakuvaloon. Tosiaan M1 Sherman 75254y:ssä ei ole tornin päällä hakuvaloa kummassakaan valokuvassa. Erinomainen ykstyiskohtahavainto! Parhain terveisin, AJ
Moi Marjo,
Israelilaiset ovat käyttäneet sieltä sun täältä hankittua kalustoa (+sotasaaliit eli venäläistä kalustoa) ja sitten kehittäneet niistä omanlaiset versiot. Lopulta päätyneent tekemään itse Merkavan yms. Eli vastauksena kysymykseen mahdolisuuksia on niin paljon päivittää WW2 malleja ja sitä eteenpäin. Israel lienee tänäpäivänä maailman 4. tai 5 panssarimahti maailmassa.

Mikäänhän ei ole puutarhanhoitoa tärkeämpää

Go AJ Go

Tero
PhantomII 23.6.2012 15:13 Vastaa lainauksella
Tuo hakuvalo ei tosiaan valokuvassa ole ainakaan asennettuna torniin. Jäänee jokaisen omaan harkintaan laittako sen malliin vai ei. Valo on tietysti voitu asentaa myös ko. vaunuun myöhemmin tai sitten ei koskaan. Kuvissa sellaisia kuitenkin näkyy yleisesti.

Tero on oikeassa; IDF:n laitteet ovat usein mielenkiintoisia päivityksiä/variantteja WWII:n ja myöhempien aikojen vaunuista, joita mallaillaan muuten yleisesti. Sama koskee muitakin Lähi-Idän panssarivoimia. Muutenkin IDF:n saavutukset esimerkiksi panssarijoukkojen suhteen vetävät vertoja minkä muun maailman armeijan kanssa tahansa, joten siinäkään suhteessa ihan kuriositeetistä ei ole kysymys.
Oletkohan nyt aivan 100% varma tuosta DUKW:stä? Ettei vain olisi Ford GPA…

DUKW on nimittäin mielestäni pitempi ja 3 akselinen.

Paria kuva tesktiä voisi ehkä tarkentaa. Shermanhan on tietysti M4 mutta tykki on varmaankin 75mm M3 tykki.
AJ 26.6.2012 15:29 Vastaa lainauksella
Moi Jaakko,

Olen 100% varma, että valokuvassa on Ford GPA "Seep" (Seagoing Jeep), eikä DUKW "Duck" eli olet aivan oikeassa. Hyvä huomio, kiitos siitä. Valittelen typoja, niitä sattuu aamuyöstä järjestellessä kuvia uudelleen. Ko. Ford GPA:sta on olemassa ainakin viisi valokuvaa; tuo laittamani kuva on mielestäni paras niistä. En tiedä mitä IDF:n laivasto puuhasteli sen kanssa

DUKW on tosiaan pidempi, 3-akselinen ja tunnetumpi.

Kuten tuossa stoorissa kirjoitin, israelilaiset antoivat nimet Sherman tankeille vaunun pääaseen mukaan; 75mm M3 tykillä olevat Shermanit olivat kaikki M3 Shermaneita, huolimatta siitä oliko vaunu M4, M4A1, M4A2, M4A3 tai M4A4 Sherman ja oliko jousitus VVSS (Vertical Volute Spring Suspension) vaiko HVSS (Horizontal Volute Spring Suspension); israelilaiset eivät operatiivisessa käytössään jakaneet 75mm tykillä olevia Shermaneita tarkemmin alatyyppeihin. Syykin tähän oli selvä, ne kaikki 75mm Shermanit olivat pääosin enemmän tai vähemmän epämääräisessä kunnossa olevista ylijäämävaunuista ja niiden osista kootut, joten ei ollut pointtia luokitella niitä tarkemmin.

Parhain terveisin, AJ
AJ kirjoitti:
Moi Jaakko,

Olen 100% varma, että valokuvassa on Ford GPA "Seep" (Seagoing Jeep), eikä DUKW "Duck" eli olet aivan oikeassa. Hyvä huomio, kiitos siitä. Valittelen typoja, niitä sattuu aamuyöstä järjestellessä kuvia uudelleen. Ko. Ford GPA:sta on olemassa ainakin viisi valokuvaa; tuo laittamani kuva on mielestäni paras niistä. En tiedä mitä IDF:n laivasto puuhasteli sen kanssa

DUKW on tosiaan pidempi, 3-akselinen ja tunnetumpi.

Kuten tuossa stoorissa kirjoitin, israelilaiset antoivat nimet Sherman tankeille vaunun pääaseen mukaan; 75mm M3 tykillä olevat Shermanit olivat kaikki M3 Shermaneita, huolimatta siitä oliko vaunu M4, M4A1, M4A2, M4A3 tai M4A4 Sherman ja oliko jousitus VVSS (Vertical Volute Spring Suspension) vaiko HVSS (Horizontal Volute Spring Suspension); israelilaiset eivät operatiivisessa käytössään jakaneet 75mm tykillä olevia Shermaneita tarkemmin alatyyppeihin. Syykin tähän oli selvä, ne kaikki 75mm Shermanit olivat pääosin enemmän tai vähemmän epämääräisessä kunnossa olevista ylijäämävaunuista ja niiden osista kootut, joten ei ollut pointtia luokitella niitä tarkemmin.

Parhain terveisin, AJ
Noo, sattuuhan noita fiboja.

Selitys kuulostaa uskottavalta tuon tyyppimerkinnän osalta joten uskotaan.

Myönnettävä on, etten ole vielä ehtinyt lukea artikkelia läpi, mutta kuvat tsekkailin