Pienoismallit.net

Panzerkampfwagen IV Ausführung J, Ps.221-3

Olin aivan pakotettu lisäämään suomalaisten PzKpfw IV tulvaa täällä PM.net:ssä. Valitettavasti en aikoinaan rakentanut kuutosta. Olisi saatu täydellinen hattutemppu…

Malli on rakennettu Tamiyan sarjasta lähes tyystin ilman kaupallisia lisäosia. Telat ja telapyörät ovat kuitenkin Model Kasten:n tuotteita ja siirtokuvat Wiking:n. Yksityiskohtien parantelun olen muutoin kokonaan tehnyt itse rakentamalla. Zimmeritin tein Milli Putty Superfine White:sta.

Hieman uutta tutkimustulostakin syntyi mallin tekemisessä. Projektin yhteydessä varmistui verkkolattioiden olemassa olo tornin takakulmissa Schürtzen panssaroinnin ja varustelaatikon välissä.

Tamiyan malli eroaa meillä käytetyistä versioista tornin tuulettimen panssarisuojuksen kohdalla. Sorvasin suojuksen muovilevystä kiinnittämällä sen pienoisporakoneen laikkavarteen. Siksi osassa on pitänyt tulpata kiinnityksen vaatima reikä venytetyllä valurangan pätkällä.

Mallin ajoitus Lapin sodan aikaiseksi aiheutti, että valitsin alustan materiaaliksi Lapin kelon.

Kommentit

KimmoR 6.1.2011 22:45 Vastaa lainauksella
Olivatkos nämä verkkolattiat kaikissa vai ainostaan tässä ko. yksilössä?
No jopa tulee Suomi-Nelosia!
Komea zimmerit,huikea työnlaatu muutenkin.
Juuri kun ehdin kommentoida Petrin mallia, niin sillä välin ehtii ilmestyä jo uusi. Huikeaa Suomi-nelosilotulitusta tämä viikko ja hyvä niin. Tässä yhteydessähän selvisikin jo melko hyvin se, millä muutoksilla Tamiyan mallista saa syntymään suomalaisen.

Miten muuten tuo äänenvaimenninpönttö, ruostuiko se tosiaan noin nopeasti läpikotaisin kaiken maalin varistessa pois? Näillähän ei varmaan tainnut kai olla kovin montaa kymmentä ajokilometriä vielä takana Lappiin saapuessaan, vai? Ja onko tuo tykin putken maalaus harmaaksi varmistunut juttu? Harmaan ja punaisen pohjavärin välillä on käsittääkseni väännetty kättä.

Malli kuitenkin oikein komeaa jälkeä, ja kritisoitavaa on hankala löytää, mutta hieman monotoninenhan tämäkin kieltämättä on – siis minun joskus epärealististakin räväkkyyttä vaativaan makuuni. :) Hyvin toteutettu zimmerit jo itsessään parantaa kuitenkin yleisilmettä paljon.
Huomenta.

Silmät vielä rähmäisinä muutama kommentti takaisin suuntaan.

KimmoR: Verkkolattiat ovat saksalaisperäinen ominaisuus. Latrunin museossa Isrelissa olevassa vaunussa on toinen verkoista vielä tallella. Meikäläisissä vaunuissa on asiasta enää jäljellä 2+2 koukkua tornin takakulmissa. Lisäsin aiheesta kertovan kuvan Latrunin vaunusta.

Tomi: Mielipide/maku asioihin on lienee tarpeetonta kommentoida ;-) Tykin putki on harmaa. Mm. Pietarin tykistömuseossa on saksalainen pst-tykki (8,8 cm Pak 41…meniköhän oikein), joka on vielä alkuperäisissä väreissä - harmaalla putkellä. Lisäksi on olemassa useampi värikuva sota-ajoilta, joista selviää asia samalla tavoin. Oma "teoriani" (ei perustu mihinkään muuhun kuin omaan ajatteluun):
1) (fakta) Dunkelgrau väri jäi käyttöön Dunkelgelb:n tullessa "viralliseksi perussävyksi" niin pitkälle kuin varastoissa väriä riitti.
2) (ajatus vain) tykit valmistanut tehdas käytti Dunkelgrau:ta pidempään kuin vaunutehdas ja koska molemmat sävyt olivat hyväksyttyä "perusvärejä", ei nähty enää kokoonpanovaiheessa tarpeelliseksi tykin uudelleen maalaamista.

Yleisesti anteeksi:
1) Kuvien laatu on huono. Tässä kohdin tarina menee niin,että kuvat ovat dioja, jotka on otettu aikanaan (12 vuotta sitten!) dioina Military Modelling -lehden artikkelia varten. Nämä diat tuli sittemmin skannattua Mallix -artikkeliin.
2) Samaisessa kahdessatoista vuodessa on harrastuksemme kehittynyt ja erityisesti maalauksen ja viimeistely tekniikoiden kehitys on ollut huimaa. Mallini on siis aikansa lapsi.
MRB 7.1.2011 11:31 Vastaa lainauksella
Mutta tässä pitää huomioida se, että erinomainen rakennustekniikka ja peruspintakäsittely voittavat aina mennen tullen huonosti tehdyt modulaatiot ja filtteröinnit. Eli kerrassaan hienoa jälkeä.
AJ 7.1.2011 19:44 Vastaa lainauksella
Moi Jukka,

Komppaan yllä olevia, kerrassaan hienoa jälkeä, ei sitä huomaa, että malli on jo miltei teini-ikäinen. MRB totesi jo edellä - erinomainen rakennustekniikka ja peruspintakäsittely voittavat aina mennen tullen huonosti tehdyt modulaatiot ja filtteröinnit, näinhän se on.

Plussaa vielä kerrassaan erinomaisesta rakennusselostuksesta myös kuvien yhteydessä sekä Suomi-Pzkfpw IV J:n muutoksista.

Funtsin tuota Tomin esilletuomaa pointtia siitä, että yksiväriset pienoismallivaunut kiistatta ovat monotoinisia, katsellessani mainioita kuvia mallistasi. Aivan kuten Tomi totesi, sitä monotoinisuutta pitäisi jollain tavalla saada pois, koska oikeissa yksivärisessäkin vaunussa on päävärin eri vivahteita, johtui ne sitten itse väristä, kulumisesta, liasta, valon tuomista varjoista jne…Se taas, että miten sitä monotoinisuutta saa pois pienoismallivaunusta ja mallin pintaa elävöitettyä onkin sitten se vaikea/hankala osio - nuo modulaatiot/filtteröinnit ovat ehkä se ratkaisu, mutta toisaalta kyllähän peruspintakäsittelylläkin sen pitäisi onnistua - tiedä häntä.

Anyway, huikeaa työlaatua ja hieno Suomi-Nelonen.

AJ
MRB kirjoitti:
Mutta tässä pitää huomioida se, että erinomainen rakennustekniikka ja peruspintakäsittely voittavat aina mennen tullen huonosti tehdyt modulaatiot ja filtteröinnit. Eli kerrassaan hienoa jälkeä.
Yhdyn edellä mainittuun. Huikea malli, isolla M:llä.
Kiitokset kaikille kommenteistanne ja mieltä ylentävästä arvioinnistanne! Arvostan jokaista havaintoa ja mielipidettä!

t. Purtsi
Onpa hieno suomi IV:n! Lappeenrannassa oli 60-luvulla yksi vastaava kokarditunnareilla päällystöopiston mettässä. Käytiin siellä kiipeilemässä joten voin leuhkia olleeni tuollaisessa sisällä, ehe..ehe.. Komppaan MRB.tä tuosta filtteröintiasiassa. Kertakaikkisen hienosti tehty!!
Jukka Purhonen kirjoitti:
2) (ajatus vain) tykit valmistanut tehdas käytti Dunkelgrau:ta pidempään kuin vaunutehdas ja koska molemmat sävyt olivat hyväksyttyä "perusvärejä", ei nähty enää kokoonpanovaiheessa tarpeelliseksi tykin uudelleen maalaamista.
Tykinputket eivät kaikki olleet suinkaan tumman harmaita vaan ne muuttuivat tumman harmaiksi ilmeisesti vuoden 1944 aikana, ehkä jo aiemminkin. Jossakin keskusteluissa olen nähnyt väitettävän, että putket jätettiin harmaiksi kun saksalaiset totesivat vaalean putken paljastavan vaunun ilmasta katsottuna. Tumma putki sulautui paremmin maastoon. Tässä oli mahdollisesti kysmys siitä, että vaalea putki + varjo yhdessä aiheuttaa optisen efektin jonka silmä helposti erottaa. Mutta tiedä häntä.

Vaunujen maalaus eri tehtailla on ilmeisesti tapahtunut hieman eri vaiheissa. Tykin maalaamatta jättäminen on kuitenkin ollut tarkoituksellista, koska se on pitänyt suojata muuta vaunua maalattaessa. Kuriositeettina mainittakoon, että olen nähnyt kuvan Stug III -vaunusta, joka oli tehtaalla maalattu Dunkel Gelb -värillä kokonaisuudessaa, telat ja pyörien kumiosat mukaanlukien.
PhantomII 14.1.2011 10:33 Vastaa lainauksella
Teepä tuollainen kokokeltainen - pyörien kumiosat mukaanlukien - Sturmi. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan arviointeja. Veikkaan, että pisteiden yläraja kohoaa korkeintaan tuollaiseen Kalle-5-vuotta-kategoriaan.
Siitä ei ole mitään epäilystä;-) Ylipäätään uuden tekeminen uskottavan näköiseksi pienoismalliksi on yllättävän vaikeaa.
Kah, tätä ei ollut tullutkaan vielä kommentoitua.
Upea Suomi-Panzer. Itse tehtyä Zimmerit on aina hienoa katseltavaa.
JariL kirjoitti:
Jukka Purhonen kirjoitti:
2) (ajatus vain) tykit valmistanut tehdas käytti Dunkelgrau:ta pidempään kuin vaunutehdas ja koska molemmat sävyt olivat hyväksyttyä "perusvärejä", ei nähty enää kokoonpanovaiheessa tarpeelliseksi tykin uudelleen maalaamista.
Tykinputket eivät kaikki olleet suinkaan tumman harmaita vaan ne muuttuivat tumman harmaiksi ilmeisesti vuoden 1944 aikana, ehkä jo aiemminkin. Jossakin keskusteluissa olen nähnyt väitettävän, että putket jätettiin harmaiksi kun saksalaiset totesivat vaalean putken paljastavan vaunun ilmasta katsottuna. Tumma putki sulautui paremmin maastoon. Tässä oli mahdollisesti kysmys siitä, että vaalea putki + varjo yhdessä aiheuttaa optisen efektin jonka silmä helposti erottaa. Mutta tiedä häntä.

Vaunujen maalaus eri tehtailla on ilmeisesti tapahtunut hieman eri vaiheissa. Tykin maalaamatta jättäminen on kuitenkin ollut tarkoituksellista, koska se on pitänyt suojata muuta vaunua maalattaessa. Kuriositeettina mainittakoon, että olen nähnyt kuvan Stug III -vaunusta, joka oli tehtaalla maalattu Dunkel Gelb -värillä kokonaisuudessaa, telat ja pyörien kumiosat mukaanlukien.
Itse olen taas useissa keskusteluissa nähnyt mainittavan että tummanharmaa tykinputkien väri olisi tykkitehtaalla pintaan vedettyä kuumuuden kestävää erikoispohjamaalia. Loppukokoonpanossa muun vaunun ollessa jo maalattu tummankeltaisella ei tykkiä enää olisi sitten lähdetty maalaamaan. (kun sitten kokonaan tummankeltaisena yksiköihin toimitetut vaunut maalattiin vaihteleviin naamiokaavioihin, putki luonnollisesti sai osansa)
Tässä keskustelussa on paitsi tuota tykinputkiasiaa, myös sitä sodan loppupuolen vähemmän tarkkaa maalausta: kuva Aatu katsastamassa ilmeisesti vasta tehtaalta tulluta Hetzeriä, jossa tumma tykinputki ja ilmeisesti ilman maskeja maalattu dunkelgelb pinnassa.
AJ 14.1.2011 13:09 Vastaa lainauksella
OTT, tuohon tykinputkiasiaan sen verran, että nykyään maailmalla käytännössä miltei kaikki sotilasaseet, etenkin niiden piiput, käsitellään ns. gun coatingilla. Samaa käsittelyä tehdään tykkeihin ja erityisesti niiden putkiin (>20mm aseen piippu on putki noin terminologisesti). Keksintö ei ole uusi, joten uskoisin sitä jo käytetyn IIMS:n aikana. Tuo coating tai miksi sitä itse kukin haluaa kutsua suojaa piippua/putkea paitsi kuumuuden aiheuttamasta kulumisesta (lämpötilavaihtelut) ja tasaa siten myös piipun/putken resonointia eli värähtelyä. Luonnollisesti se suojaa myös kosteudelta ja naarmuilta. Itse asiassa parhaat coatingit ns. korjaavat itse itseään eli pienemmät naarmut häviävät tyystin niiden pinnalta. Yleensä Coatingit tai "erikoispohjamaalit" poltetaan eli "leivotaan" (baking) tietyssä lämpötilassa tietyssä ajassa (aika ja lämpötila riippuvat käsiteltävästä piipusta/putkesta ja sen materiaalikoostumuksesta).

Näiden "erikoispohjamaalien" päälle voi vielä maalata (ruiskuttaa) oman pohjamaalinsa (ei välttämättä tarvitse - voi toki tehdä) ja minkä tahansa maalipinnan (piipuissa/putkissa yleensä camo). Tietysti piipun/putken voi jättää sellaisekseen "erikoispohjamaalin" väriseksi (niitä perusvärisävyjä on yleensä kaksi-kolme) eli maalaamatta mitään "erikoispohjamaalin" päälle, niinkuin ymmärtääkseni yllä olevan keskustelun ja linkin perusteella saksalaiset ovat tehneet IIMS:n aikana. Eli piipun/putken voi jättää sellaisekseen "erikoispohjamaallilla" tai sitten maalata sen päälle vielä "primer" (normi pohjamaali) ja camo-maalit.

Tämä meni hieman OTT varsinaisesta asiasta - modet poistakoon, jos niin haluavat. AJ