Pienoismallit.net

Handley-Page Heyford Mk.II

"B" Flight, 7(B) Squadron, RAF, 1935

Revellin "Limited Edition"- boksaus vanhasta Matchboxin mallista. Sarja oli tosi hyvä ikäisekseen, osat sopivat hyvin yhteen eikä valupursetta juurikaan ollut. Ikä näkyy nykymittapuun mukaan hyvin karussa detaljoinnissa, mutta aiheen harvinaisuus kallistaa vaa'an reippaasti plussalle. Nykyvalmistajilla ei rohkeus riittäne tällaiseen julkaisuun. Välillä tuntuu, että näitä vanhoja klassikkosarjoja parjataan ja vältellään ihan turhaan.
Jonkinverran lisädetaljointia näkyvimpiin paikkoihin tehty ihan vaan rautalangalla ja polystyreenisälällä, takilointi on tehty elastaanilangalla. Siirtokuvat oliva paksuja, mutta muuten laadukkaita. Micro set/micro-sol käsittely kesytti ne tyydyttävästi paikoilleen.
Konetyyppi on harvinaisempi tuttavuus, maailmansotien väliseltä ajalta. Yhtään koneyksilöä ei ole säästynyt nykypäiviin ja se myös huomaa referenssien määrässä. Ainoa painavampi tietopläjäys mitä löytyi ,oli TÄMÄ, ja se osoittautui hyvinkin tarpeisiini riittäväksi.
Tuolta linkistä löytyy myös kiinnostuneille konetyypin historiikkia. Heyford ei koskaan osallistunut tositoimiin pommituskäytössä, mutta toimi koulutus- ja hinauskoneena sekä oli ensimmäinen "maalikone" brittien testatessa tutkajärjestelmäänsä. Tätä kautta se on antanut oman painavan panoksensa maailman- ja ilmailun historiaan.
Bongasin tämän mallisarjan surffaillessani brittiläisen nettikaupan sivulla, mielenkiinto heräsi koska kone on hätkähdyttävän näköinen rumilus ja en ollut tiennyt moisen olemassaolosta mitään. Ei kun hätäisenä tilaamaan. Sitten hiukan myöhemmin tuli mentyä ihmettelemään Lahden Kärkkäistä, ja tietysti siellä oli laatikkokaupalla tätä samaa mallia… Myös Kuivalaisellakin näkyy hyllystä löytyvän. Tyypillistä…
Ilmeisesti minulla on kummallinen mallailumaku, jos aihe on tarpeeksi rumankaunis, niin se riittää.

Mukava sarja rakentaa, tuli tehtyä ihan omaksi huviksi eikä otsasuoni pullahtanut yhtään. Suosittelen aiheesta kiinnostuneille.

Kommentit

Esko Rusi 12.12.2009 16:15 Vastaa lainauksella
Mielenkiintoisen näköinen malli. Kuvat hieman tummia,lisävaloisuus helpottaisi arviointia. Vaikea hahmottaa yksityiskohtia, kokonaisuus näyttää kyllä hienolta. Ovatko nuo moottoreissa olevat pakosarjat oikein päin, näyttäisivät enempi imevän ilmaa moottoriin?
Järkyttävän näköinen kone, mutta malli näyttää hyvältä. Itsekkin olen tuota Kärkkäisellä katsellut n.1000 kertaa :)
Todella hyvin onnistunut malli kaikin puolin, en voi kuin ihailla. Erityismaninta oletus kuvasta, se saa katsojan tuntemaan itsensä pieneksi.
Pasi Kiiski 12.12.2009 16:27 Vastaa lainauksella
Huomasin itsekin (nyt vasta) kuvat liian tummiksi, pistän korjatut kohta tilalle.
Pakosarjat ovat tosiaankin noin päin, niin brittiläistä… :)
Tässä on nyt vähän hankala tilanne, kun malli toden näköisesti on upeasti tehty, mutta kun todistusaineisto eli kuvat ovat liian tummat. Tekisi mieli antaa tosi korkeat pisteet, mutta odotan sittenkin "valoisampia" kuvia. Ei tämä kone sentään näin tumma ole, tuskin mallikaan. Itsellänikin kaapissa odottelee, ehkä jonain päivänä otan käsittelyyn. On kieltämättä rumankaunis kone.
Hyvin rakennetun oloinen mitä tummista kuvista saa selville. Takilointi on hieno, konetta tuskin kukaan hienona pitää mutta mallia varmasti pitää.
Jos omistat kuvankäsittelyohjelman niin kannattaa valottaa noita kuvia lisää. Huvikseen testasin yhtä kuvaa fotoshopilla ja siitä tuli hyvä. Antaa paljon lisäarvoa noille kuville ja sitä kautta hyvälle mallille.
Pasi Kiiski kirjoitti:
Huomasin itsekin (nyt vasta) kuvat liian tummiksi, pistän korjatut kohta tilalle.
Pakosarjat ovat tosiaankin noin päin, niin brittiläistä… :)
Olikohan pakosarjojen suunnan ajatuksena vähentää kaasuttimien jäätymisvaaraa?

Itselläni on Ison veden takaa tilauksessa Airfixin vanha Handley-Page 0/400 -rakennussarja. Tämä Hayford on, jos mahdollista kyllä vielä rumempi kuin Bloody Paralyzer, eikä siitä voi olla pitämättä. Väritys on todennäköisesti oikea ja kone tummasävyinen, koska nämä Handly-Paget olivat käsittääkseni kaikki yöpommittajia.

Minä en löydä mallistasi pienintäkään vikaa, ja Heyfordisi on yksinkertaisesti upea.

Paljonkos tuolla 1:72 -mallilla on siipien kärkiväli?
Pasi Kiiski 12.12.2009 16:49 Vastaa lainauksella
Do diih, nyt on valoisammat kuvat. Tuo vihreä on tosiaan hyvin tumma, ihan tuon ainokaisen referenssinkin perusteella, ehkä nyt toistuu oikeammin. Heyfordia on maalattu myös perinteiseen RAF- kaavioon vaaleammalla vihreällä ja khakilla. Ilmeisesti nämä yöpommari- Heyfordit on olleet tarkoituksella tummia. Tosin nuo kirkkaankeltaiset numeroinnit onkin sitten mielenkiintoinen lisä…
Siipien kärkiväli on mallissa 32 cm.
Esko Rusi 12.12.2009 17:08 Vastaa lainauksella
Kaikin puolin hieno malli,kärsivällistä rakentelua nämä vaativat. Samantapainen "helvetinkone" on täälläkin rakenteilla (Heinkel He 59B).
Hieno ja aiheeltaan harvinaisempi malli.Nämä maailmansotien väliset koneet ovat kansallisuudesta riippumatta mielenkiintoisen näköisiä virityksiä.On ollut lentäjälle varmaan mielenkiintoinen lennettävä nousuissa ja laskuissa,on sen verran korkealla tuo ohjaamo.Johtuneeko lauantaista,mutta kuutos kuvan kuvateksti aiheutti repeämisen:D
Hieno kokonaisuus, ruma ja jotenkin silti miellyttävä kakstaso pommari. Takiloinnit menneet hyvin ja maalaus kaunista.
Raimo Leino 12.12.2009 18:55 Vastaa lainauksella
Voi herraisä että on kauhean ruma lentokone - mutta samalla kauhean kaunis pienoismalli!
tämä olisi oivallinen malli "viikon malliksi"
Raimolla ihan samanlaiset ensireaktiot kun meikäläiselläkin. On se niin ruma ja kamalannäköinen, että on suorastaan komea ilmestys. Hienoa kuulla tuon olleen mukava rakennettava itselläni tuo Revellin uusio pakkaamana lootassa odottamassa jos joskus vaikka saisi tuonkin kasaan. Lisää tälläisiä harvemmin nähtyjä malleja Mersujen joukkoon heh.
Vau, mikä kone! Malliin odotan niitä valoisampia kuvia ja annan sitten pojot. Hieno on.
Onpa hieno!

Ilmeisesti rakennussarjakin on ollut ihan kelvollinen. Ainakin siipien detaljointi näyttää hyvältä mallissasi. Ei ole semmoista nälkiintyneen lehmän kylkeä kuin Frogin Vimyssä, puhumattakaan Airfixin Handley Page 0/400:n pesulautasiivistä.

Heyfordin konstruktio ylätasoon kiinnittyvine runkoineen oli erikoinen, mutta ei sentää ihan ainutlaatuinen. Mm. saksalaislla oli 1. maailmansodassa samanlainen viritys, Gotha-Ursinus G.I. Aika hökötys oli sekin.

t. Mikko
Nämä vanhemmat lentokonemallit ovat varmaankin aika vaikeita tehtäviä uskoisin.Hyvältä näyttää,eipä mitään "kummallisuuksia" löydy.
Oskari Balk 12.12.2009 22:51 Vastaa lainauksella
Hei Ford!

Nätisti rakennettu "Express Bomber". Omassa hyllyssäni on maannut "jonkin aikaa" esihistoriallinen Matchbox- paketointi. Alkoi näitä kuvia katsellessa syyhyttää teurastaa tämä muovipuriste seuraavaksi!

Pojat taas vinoilee brittimuotoilulle, vaikka on hienot putkesta väännetyt suojat pilotilla estämässä käsien joutumista potkureihin. Ja suojaahan ne myös, jos puupotkuri hajoaa kesken lennon… Ja vehjehän kulki yli 200 km/h!
Piloteilla oli totuttelemista kun loppuvedossa layoutista johtuen ohjaamo nousi ylös, muutoin lento-ominaisuudet olivat erinomaiset, (epävirallinen) silmukkakin onnistui. Ja kyseessä oli aikansa high-tech tuote. Autopilotti teki tuloaan ja kun osaan Heyfordeista sellainen liikeni, käytettiin sitä tietysti hämmästyttämään harjoituksissa hyökkäävien hävittäjien pilotteja "ohjaajattomalla" maalilla.
Näilläkin olisi Adolfin alkaessa toteuttaa itseään jo 1938 lähdetty murentamaan Berliiniä? Sehän olisi lempinimensä mukaan pystynyt heittämään uuden keikan 30 min tankkauksen ja asehuollon jälkeen…

Malliahan tässä piti kai kommentoida niin ainoa mikä hieman ottaa silmään, on NIVO- maalauksen kiiltävyys 1:72 mittakaavassa. Makuasia tämäkin tietysti.

Lisää tällaisia!
Oskari Balk kirjoitti:
Malliahan tässä piti kai kommentoida niin ainoa mikä hieman ottaa silmään, on NIVO- maalauksen kiiltävyys 1:72 mittakaavassa. Makuasia tämäkin tietysti.
Minun makuuni kiilto taas on ihan loistavasti onnistunut ja muistuttaa aika lailla konetyypistä säilyneissä valokuvissa näkyvää kiiltoa:

Heyford

Mikko
Pasi Kiiski 13.12.2009 14:36 Vastaa lainauksella
Kiitoxii kommenteist kaikil !
Teppo Toiviainen kirjoitti:
Nämä vanhemmat lentokonemallit ovat varmaankin aika vaikeita tehtäviä uskoisin.
Tämä Revellin/Matchboxin Heyford taitaa olla sieltä helpommasta päästä. Osia ei ole paljon, ne ovat varsin "jykevää" tekoa ja yhteensopivia. Kaksitasot asettui ihan itsestään linjaan ja rakenne on yllättävän tukeva. Tämä voisi olla hyvä ensimalli jos haluaa tehdä isompaa kaksitasoa. Suoraan boxista saa jo näyttävän mallin ja jos haluaa, niin pienelläkin lisädetaljoinnilla tulee lisää näköä.
Mikko Saarela kirjoitti:
Ei ole semmoista nälkiintyneen lehmän kylkeä kuin Frogin Vimyssä, puhumattakaan Airfixin Handley Page 0/400:n pesulautasiivistä.
Pintakuviointi siivissä on tosiaan luonnollisen näköinen ja siellä on jopa vähän melko hillittyä uppoviivaa. Hyvä muotti on aikoinaan Matchboxilla tehty. Koneen kapean rungon kylkiin tein radikaalin ratkaisun, lisäsin kohoviivat!. Alkuperäiset oli lähes näkymättömät ja kokeilin omaa patenttia : Venytin elastaanilangat kohoviivoiksi ja liimasin ne runkoon. Ambroid Pro Weld- liima liimasi ne kiinni varsin hyvin. Tällä lailla sain siihen kangasrunkofiilistä enemmän. Tuo linkittämäsi kuva on hyvä, siinä kyljen "viivat" näkyvätkin tosi selvästi, eli ei ollut vikatikki.
Oskari Balk kirjoitti:
NIVO- maalauksen kiiltävyys 1:72 mittakaavassa
Kiitos mielenkiintoisista Heyford-lisätiedoista, ilmeisesti sodan alussa jonkinlaista Berliinin yöpommitusretkeä tosiaankin suunniteltiin. Olisikohan Paksu-Hermann joutunut vaihtamaan sukunimensä jo aikaisemmin, jos homma olisi toteutunut, vaikea sanoa.
Tuo kiiltävyys on kyllä tosi vaikea päättää, itsekin arvon vielä lopullista ratkaisua. Haluan pientä eroa metalli- ja kangaspinnoille. Kangas on mielestäni aika OK, mutta metalli…Hmm.
Noista kuvistakin päättely on ikuista arpomista, aina ei tiedä onko kiilto aamukasteesta tai kosteasta ilmasta johtuvaa ja mattapinta helteisen päivän paahtamaa. Vaikeeta.

Juu, rakennelkaa ihmeessä näitä lisää. Brittipommareita ei ole koskaan liikaa. Tätä mieltä olisi myös Sir Arthur "Bomber" Harris, jos vielä eläisi.
Oskari Balk 13.12.2009 20:44 Vastaa lainauksella
Mikko Saarela kirjoitti:
Minun makuuni kiilto taas on ihan loistavasti onnistunut ja muistuttaa aika lailla konetyypistä säilyneissä valokuvissa näkyvää kiiltoa:

Heyford

Mikko
No joo… Olet oikeassa. Olisko sateella otettu kuva;)
Heitin tuon ihan mielikuvapohjalta selaamatta kirjahyllyä. Selailen sitten jos joutaisi / uskaltaisi alkaa tätä rakentamaan. Ja Pasin kanssa tuosta metalli/kangasverhoilun kiiltoasteen vaihtelusta olen samaa mieltä.
Lopuksi: loistava malli "sympaattisesta" tappovehkeestä!
on kyl hieno, näitä myytiin jaa myydään edelleenkiin ylivieskan kärkkäsellä noin 10e ellei vähemmällä hinnalla koska ne olivat 50% alennuksella. itelläkin on tällänen (kesken) vielä. tästä sai kyl hyviä vinkkejä siihen koneeseen :D
aa aaa 11.12.2010 13:36 Vastaa lainauksella
Millä maalilla maalasit nuo propellit(maalin numero)? En saa ohjeesta selvää milllä kuulus maalata.
Pasi Kiiski 11.12.2010 15:23 Vastaa lainauksella
Minun referenssien mukaan ainakin mk.II:ssa oli puupropellit. Maalasin alle Tamiyan akryyliä Buff-sävyä. Sen jälkeen öljyväreillä puumukailua. Kaiken päälle sitten loppusävytys Tamiyan clear orangella ja lakka.