Pienoismallit.net

Just like my uncle!

Jossain tyynenvaltameren saarella ovat taistelut tauonneet ja merijalkaväki vaeltaa hiljallee kohti rantaa.
Idea dioon tuli sarjasta Pacifik, joka kuvaa hyvin merijalkaväen taisteluita tyynellämerellä.

Vaununa on Dragonin valmistama M4A2 Sherman, joka meni nippuun suuremmitta vaikeuksitta. Vaunulle ei löydy historiallista suoraa esikuvaa. Halusin vaunuun reilusti lisäsuojaa ja löysin Legendsin valmistaman hartisen hiekkasäkki lisäsarjan. Toi hartsisarjan asettelu vaunun ympärille oli haastava, koska olivat vallan kierot. Jouduin poistamaan hiomalla reilusti tavaraa pois. En tiedä onko moisia edes käytetty mutta ovat mielestäni oikein cool. Muuten aikalailla suoraan laatikosta, paitsi tykinputki ja muutamat etsit…
Maalattu/litkutettu sekalaisella seurakunnalla. Jeep on, mitään suurempia lisäämättä suoraan Tamiyan boksista.Figuurit ovat Evolutionin tekeleitä. Muurit ja budha muistaakseni verlindeniltä, palmut Scaleramalta Etelä-Koreasta.

Kommentit

Juke 11.3.2014 10:14 Vastaa lainauksella
Hieno dio, onneksi olkoon! Erityisesti tuo kasvillisuus miellyttää, samoin muuri ja Buddha, ei toki malleissakaan motkottamista juurikaan löydy. Kenen valmistamia nuo laatikot (pahvinen ja vaunun päällä oleva puinen) ovat?
Jösses, että on hieno! Työn jälki on minun silmääni moitteetonta, mutta se tunnelma mikä tuosta välittyy on vielä paljon parempi. Joskus diot ovat minun silmääni hieman pysähtyneitä, mutta tässä on liikettä ja ideaa. Korvissa alkaa kuulua viidakon ääniä ja moottorien jyrinää kun tuota katselee.
Oikeen hieno malli taas :D
Aina paranee ja rima viikkon mallista on kova paikka.
Kaikki on tosiian tosi mega makeaa,ainoastaan tyynen meren saarilla buddismi oli aika outo asia?
Jollei lasketa Okinawaa mutta japanin aluetta jo, mutta tuo muuri tuo mieleen khemer kultuurin kambotsasta?
Phillipiinit olivat katolisia ,etelässä muslimeita.
Alusta olisi ollut tosi täydellinen vietnamin sotaan:Full metal jacket, taistelu huesta.
Vain oma makuasia tuo.
Mutta on mega makea silti tämä diorama.
Tosi ilo katsella tätä,varmasti luonnossa parempi.
Upea kokonaisuus, hyvin välittyy diosta liike ja viidakon kuumuus. Myös yksityiskohtiin olet panostanut hienosti( jeepin penkillä laatikko, kivääri ym) Tuo patsaan vieressä ilman paitaa poseeraava solttu loistava idea. Ei ainakaan minun silmä löydä sanomista, kehuja senkin edestä. Hiekkasäkit shermannissa mukava lisä.
Moro !
Hienoo nähdä tämäkin dio tällä.
Tuomo
Tikkakoskella tuli tätäkin dioraamaa ihasteltua. Tällä kertaa kuvatkin tekevät työn jäljelle oikeutta. :) Tuo viikon malliksi valittu diosi näytti omin silmin katseltuna paremmalta,kuin kuvien perusteella…Tässä(kin) diossasi on kyllä palikat kohdallaan. Hyvin välittyy Tyynen meren tunnelma. Koiran maalaus ei mielestäni yllä aivan figuurien tasolle,jos napinan aihetta etsimällä etsii.
AJ 11.3.2014 20:15 Vastaa lainauksella
Moi Tommi,

Helppoa kompata kehuja edellä - taas upea diokokonaisuus. Kyllähän tästä välittyy hienosti Pacific-teema ja tarina. Tuo Buddha on aivan ässä idis ja kasvillisuus on todella hyvin tehty - kasvillisuus näkyy erityisen hyvin kuvissa 2 & 4. Miten teit nuo ruohot? Kiitos vastauksesta jo etukäteen.

Mitäs tässä muuta, huippudio jälleen; kivaa katsottavaa. Parhain terveisin, AJ

PS Pacific on kirjana huomattavasti parempi kuin TV-sarjana.
Erittäin upea dio! Hahmot eläviä ja kasvillisuus sekä Sherman hienosti toteutettuja! Erityisesti pidän Buddhasta ja valokuvahemmoista:)
Juke kirjoitti:
Kenen valmistamia nuo laatikot (pahvinen ja vaunun päällä oleva puinen) ovat?
Puinen laatikko on hartsia ja oli valettu samaan könttään hiekkasäkkien kanssa. Pahvinen Verlinden.

Eerik
Olet oikeassa. Buddha ja muuri ovat Verlindenin Vietnam tavaraa.

AJ
Ruoho on keinoturkista, josta leikkasin pikku tupon kerrallaan irti. Erikeeperillä tuppo kerrallaan alustaan kiinni. Harjoittelin kerran ruohon tekoa, niin että liimaa isomman palan turkista suoraan alustaan. Ongelma oli että se näytti vaan turkikselta joka on värjätty, eli tasapitkää ja tylsää.

Kiitos tasapuolisesti kommentoijille!
SS 12.3.2014 15:12 Vastaa lainauksella
Jaa että tällaista, tämä taisi just mennä omiin Top 3 suosikeihin koko saitilla. Ei näköjään riitä, että kaikki osaset on upeasti rakennettu, maalattu ja pintakäsitelty, vaan dioon on vielä luotu mitä mahtavin ja uskottavin tilanne huumorilla höystettynä. Vielä kun eri osasten sommittelu toimii täysillä, ei tätä voi kun hiljaa tuijottaa kunnioittavasti.
No nyt taas putkahti saitille loistava dio. Erinomainen kokonaisuus maustettuna huumorilla!

t. Kartsa
Petri Lyy 12.3.2014 22:25 Vastaa lainauksella
Onpa aivan tolkun laitos. Siis tolkuttoman upea kokonaisuus. Asteikko ei riitä, kun pelkät ajoneuvot ansaitsivat öpäyt täpöt (ei ihan anagrammi mutta lähes). Eipä tarvitse kahlata dvd-boksia enää lävitse. Tämän katselu riittää.
eerik oksanen kirjoitti:
,ainoastaan tyynen meren saarilla buddismi oli aika outo asia?
Jollei lasketa Okinawaa mutta japanin aluetta jo, mutta tuo muuri tuo mieleen khemer kultuurin kambotsasta?
Phillipiinit olivat katolisia ,etelässä muslimeita.
Alusta olisi ollut tosi täydellinen vietnamin sotaan:Full metal jacket, taistelu huesta.
Vain oma makuasia tuo.
Mutta on mega makea silti tämä diorama.
Tosi ilo katsella tätä,varmasti luonnossa parempi.
Pitikin juuri kysyä, että milläs tyynenmeren saarella Buddhismia on esiintynyt, mutta Eerik ehti sen jo kysyä paljon hienotunteisimmin.

Muuten kyllä ihan loistava dioraama.
AJ 13.3.2014 08:30 Vastaa lainauksella
Moi Tommi, Kiitokset vastauksesta. Hyvä idis nuo keinoturkistupsut - ruoho näyttää uskomattoman hyvältä; aprikoinkin, että miten olet saanut sen näyttämään noin realistiselta. Loistavaa työtä. Parhain terveisin, AJ
Petri Lyy kirjoitti:
Onpa aivan tolkun laitos. Siis tolkuttoman upea kokonaisuus. Asteikko ei riitä, kun pelkät ajoneuvot ansaitsivat öpäyt täpöt (ei ihan anagrammi mutta lähes). Eipä tarvitse kahlata dvd-boksia enää lävitse. Tämän katselu riittää.
Onhan tämä taiteellisena luomuksena tietysti "Wow" arvoinen suoritus. Herää vaan kysymys siitä, että jos dioraamassa on selkeästi tämänhetken käsityksen mukaan tosifaktoille ristiriitaisia merkittäviä osioita, niin pitäisikö se laittaa "what if" kategoriaan?

Kannattaa pitää suomalainen mallailusivusto myös faktaseikkojen suhteen kansainvälisesti korkealaatuisena.

PS. Tiedän, että tämä saattaa herättää hieman "vihaa", mutten voi pedanttiselle itselleni mitään.
Petri Lyy 14.3.2014 12:37 Vastaa lainauksella
Multako tähän nyt jotain selitystä vaaditaan?

Heh, onhan tuolla voinut olla joku hullu Buddhalandia. Epätodennäköistä joo, mutta viimeksi kun kauan sitten ajoin Mikkelin ohi, näkyi jotain dinosauruksia??? Ei tarttis mallailun olla tiukkapipoista. Ja että mitä muut tämän jälkeen kansainvälisesti ajattelevat saitista ja suomalaisesta faktojen käsittelystä… nyt oikeesti :D
Petri Lyy kirjoitti:
… Ei tarttis mallailun olla tiukkapipoista. Ja että mitä muut tämän jälkeen kansainvälisesti ajattelevat saitista ja suomalaisesta faktojen käsittelystä… nyt oikeesti :D
Kyllä se dioraaman tekijä voisi mieluimmin kommentoida, vaikka vastasin sinun kommenttiin.

Olen kyllä samaa mieltä tuosta tiukkapipoisuudesta. Välillä tosin minullekkin sellainen kohtaus iskee;)
Tulivaan mieleen, että jos dioraamaselostus alkaa sanoin:

"Jossain tyynenvaltameren saarella ovat taistelut tauonneet ja merijalkaväki vaeltaa hiljallee kohti rantaa."

ja jos sitten jäljempänä ei mainita, että "tämä oli fiktiota", niin kyllä mielestäni historiallisia epätarkkuuksiakin kannattaa välttää.

Mielestäni kyse on hieman samanlaisesta asiasta, että jos japanilainen mallari tekee Ranskaan sijoittuvan dioraaman ja sijoittaa seinään tai tienviittoihin kyrillistä kirjoitusta. Se pistäisi pahasti silmään, olkoonkin dioraama muutoin kuinka loistava tahansa. (Onhan Ranskassa tietysti ollut neuvostomielisiä kommunisteja, mutta silti;))
[/quote]

Kyllä se dioraaman tekijä voisi mieluimmin kommentoida, vaikka vastasin sinun kommenttiin.

Olen kyllä samaa mieltä tuosta tiukkapipoisuudesta. Välillä tosin minullekkin sellainen kohtaus iskee;)
Tulivaan mieleen, että jos dioraamaselostus alkaa sanoin:

"Jossain tyynenvaltameren saarella ovat taistelut tauonneet ja merijalkaväki vaeltaa hiljallee kohti rantaa."

ja jos sitten jäljempänä ei mainita, että "tämä oli fiktiota", niin kyllä mielestäni historiallisia epätarkkuuksiakin kannattaa välttää.
[/quote]

Tämä dio on fiktiota ja laitetaan tämä myös what if kategoriaan. Onko nyt parempi?
Juke 17.3.2014 00:03 Vastaa lainauksella
Ei tällä saitilla ole montaakaan dioraama joka ei olisi jollain tapaa fiktiota…
No niin, selvän teki. En enää anna kriittisiä kommentteja niin herkästi.

Lienee se tämän sivuston linja?
Onneksi olkoon viikonmallista!
AJ 24.3.2014 07:57 Vastaa lainauksella
Moi Tommi, Onneksi olkoon ansaitusta viikon mallista! Parhain terveisin, AJ
Tuurin poika teki sen taas:) Hieno kokonaisuus. Kasvustoon ehkä rohkeammin vihreän eri sävyjä seuraavaan dioon?