Pienoismallit.net

Mercedes Benz CLK-GTR

Saksalainen hopeanuoli

Merceds Benz osallistui kaudella 1997 FIA-järjestön alaiseen urheiluautojen GT-kilpasarjaan tällaisella AMG-firman kehittämällä rataohjuksella. Autossa oli massiivinen V12-moottori.
Kaudella 1997 AMG-Mercedes voitti yhdestästoista osakilpailusta kuusi - ja voitti siten myös kuskien mestaruustittelin sekä parhaan kilpatallin tittelin AMG-Mercedekselle. Kuskeina sarjassa toimivat saksalaiset Bernd Schneider ja Klaus Ludwig.

AMG-Mercedes osallistui myös Le Mansin 24-tunnin kestävyysajoon - Le Mansissa kuskeina olivat saksalainen Bernd Schneider, itävaltalainen Alexander Wurz ja japanilainen Aguri Suzuki.

Vaikka tämä auto oli nopea, sillä oli myös haittapuolensa - se nimittäin saattoi muuttua lentokoneeksi yhtäkkiä yllättäen kesken kilpa-ajon. Porschen GT-sarjan urheiluautoilla oli aikoinaan samoja taipumuksia.
Tässä hyvä filminpätkä Mersun lentoonlähdöstä: www.youtube.com/watch?v=wRxRweuiP6s

Tämä Tamiyan vuodelta 1998 oleva mallisarja oli jälleen kerran todella hyvätasoinen rakennettava.
Väittäisin melkeinpä, että tämän malliprojektin haastavin osuus oli tuon auton keulaan konepellin etureunaan tulevan pikkuruisen Mersun logon, "johtotähden" (etsiosa) asennus - itse asiassa on ihme sinänsä, että onnistuin olemaan hukkaamatta sitä näiden n. kahdeksan viikon aikana kun tätä mallia rakentelin.

Auton korin maalasin Tamiyan spraymaalilla - muilta osin malli on maalattu siveltimillä käyttäen Humbrolin emaleita/lakkoja.

Kommentit

CLR oli lentokone., CLK-GTR on eri auto ;)
Petri Piira kirjoitti:
CLR oli lentokone., CLK-GTR on eri auto ;)
Hups, niinpä olikin - Mersun CLR onkin huomattavasti "porschemaisempi" muodoiltaan - äkkiä katsoen melko samanlaista muotoilua noissa Mersuissa kuitenkin.
Petri ehtikin jo pukea ajatukset sanoiksi. CLK-GTR:llä oli samoja taipumuksia kovissa nopeuksissa kuin CLR:llä eritoten de la Sarthen Mulsanne-kurvin jälkeisellä suoralla, mutta tietääkseni tämä kyseinen auto ei koskaan lentänyt.

Muuten malli on tuttua Raimo-laatua, ilman valittamista.
paavo p. 23.8.2012 16:31 Vastaa lainauksella
Hieno hopeanuoli :D! Täydennyksenä sarjaan voisi vielä harkita Tamiyalaisista Sauber C9:ää, Le Mans-Jaguaria ja Nissan R89C:tä, jonka allekirjoittanut on joskus rakennellut. Oli haastava, varsinkin suurien siirtokuvien osalta ;-).
paavo p. kirjoitti:
Täydennyksenä sarjaan voisi vielä harkita Tamiyalaisista Sauber C9:ää, Le Mans-Jaguaria ja Nissan R89C:tä,
Le Mans-osaston Tamiyan 1/24 Nissan R390 GT1 odottaa kaapissani rakentamisvuoroaan. Tosin seuraavaksi on työpöydällä 1/48 lentokoneen malli - siis paluu omalle "mukavuusalueelle" ;-)

Tuon mainitsemasi Jaguarin ostaisin hetioitis, jos vain jostakin moisen löytäisin.
Kun aiheeseen päästiin, niin tässä pari muutakin flippiä. Porsche GT1 - Road Atlanta www.youtube.com/watch?v=wP6gzpwmito ja BMW LMR www.youtube.com/watch?v=cLm2iYt9oNg

Mersu CLR tais '99 Lemans viikonloppuna heittää volttia ainakin kahdesti, ellei kolmesti.

Toivottavasti tää offtopic ei haittaa :-P
Raimo taas säväyttää. Kiva historiikki ja upea malli linkkeineen.
Kun sinulla noita formuloita tulee kuin hihnalta, niin tänä vuonna taitaa tulla 30-vuotta kun K. Rosberg voitti F1:set. Eka suomalainen ja vissiin jopa eka pohjoismaiden kuski, joka sen teki.
Keken kausi oli aivan ihmeellinen…jos en väärin muista.

Kukahan muukaan tekisi silloisesta Williamsista mallin?? …Kuin Raimo..
Kylläpä on taas yksi todella hieno Kilpa-auto nähnyt päivän valon sinun kilpa-auto talliisi. Kyllä varmaan monen pikkupojan silmät loistaisi kun näkisivät mallisi esillä,mutta kyllä isienkin silmät lepää noissa mallissa. Kuten Raimo S jo sanoikin mallit on tuttua Raimo-laatua, ilman valittamista,niin ei ole minullakaan muuta sanomista asiaan.
Timo Rissanen kirjoitti:
Keken kausi oli aivan ihmeellinen…jos en väärin muista.

Kukahan muukaan tekisi silloisesta Williamsista mallin?? …Kuin Raimo..
Olihan se Keken kausi ainakin siinä mielessä ihmeellinen, että mies nappasi kilpa-autoilun kuninkuusluokan maailmanmestaruuden - vaikka voitti koko kauden aikana vain yhden osakilpailun.

Keken Williamsia ei taida pystyä rakentamaan "suoraan laatikosta" minkään muovimallivalmistajan sarjasta - ei ainakaan skaalassa 1/20. Vai onko jollakulla parempaa tietoa?
Tuossa kaivoin aatamin aikaisen pienoismalli lehden vuodelta-82 jossa tehtiin kyseinen williams fw-08 auto jos tarkoitat tuota versiota.Niin tässä artikkelissa mainitaan että siihen aikaan oli tamiyan sarjaa mutta piti muokata fw-7 versiosta fw-08.siksi. Toivon mukaan on apuja.Onneksi näki kirjoittaa arkisto pölyjen laskeuduttua :D Ps mittakaava oli 1/20
Vaikka Porschessa jotain erityistä onkin,tää on suosikkini Raimon rivistöstä,hyvin tehty ja maalattu spraylla.Pienet mainokset istuu hyvin myös.
Mikko Väätäinen kirjoitti:
Tuossa kaivoin aatamin aikaisen pienoismalli lehden vuodelta-82 jossa tehtiin kyseinen williams fw-08 auto jos tarkoitat tuota versiota.
Kiitos vinkistä - täytyy mennä taas kellarivarastoa pöyhimään - voi hyvinkin olla, että minullakin on tallessa kyseinen lehti vuodelta 1982.
Teppo Toiviainen kirjoitti:
Vaikka Porschessa jotain erityistä onkin,tää on suosikkini Raimon rivistöstä,
Kerran Mersumies - aina Mersumies?

;-)
Raimo Leino kirjoitti:
Kiitos vinkistä - täytyy mennä taas kellarivarastoa pöyhimään - voi hyvinkin olla, että minullakin on tallessa kyseinen lehti vuodelta 1982.
Jos et löydä omasta varastosta, voin skannata sinulle kyseisen jutun.
AJ 24.8.2012 08:13 Vastaa lainauksella
Moi Raimo,

Mitäs tässä muuta kuin kompata yllä olevia kehuja näyttävästä Mersun CLK-GTR Le Mans kilpuristä; upean näköinen pienoismalli upean näköisestä esikuvastaan. Tässä on onnistunut kaikki, itse malli viimestelyineen ja tuttuun tapaan valokuvat.

Hieno rivistö 1/24 skaalan Le Mans rataohjuksia! Parhain terveisin, AJ
Raimo Leino kirjoitti:
Timo Rissanen kirjoitti:
Keken kausi oli aivan ihmeellinen…jos en väärin muista.

Kukahan muukaan tekisi silloisesta Williamsista mallin?? …Kuin Raimo..
Olihan se Keken kausi ainakin siinä mielessä ihmeellinen, että mies nappasi kilpa-autoilun kuninkuusluokan maailmanmestaruuden - vaikka voitti koko kauden aikana vain yhden osakilpailun.

Keken Williamsia ei taida pystyä rakentamaan "suoraan laatikosta" minkään muovimallivalmistajan sarjasta - ei ainakaan skaalassa 1/20. Vai onko jollakulla parempaa tietoa?
Taitaa olla aika nihkeää tuon 1:20 -mittakaavan osalta.
Itse on tullut rakenneltua 1:43:nen keken mestaruus-Williams FW08. Sarja oli yllättäen Tameon valkometalliformula.
Mutta joo, tämä Mersuhan on hienosti rakennettu :)
Slicseissä on hyvän näköinen kulutuspinta.
Raimo Leino kirjoitti:
Teppo Toiviainen kirjoitti:
Vaikka Porschessa jotain erityistä onkin,tää on suosikkini Raimon rivistöstä,
Kerran Mersumies - aina Mersumies?

;-)
No tuon olen ennenkin kuullut ja joskus olen 280 automaatti meseä hetken ajanut,kauan sitten.Mesemiestä ei sitten minusta tullut,liekö kapea lompakko ollut syynä,mutta jokatapauksessa komea rivistö hienoja autoja.
Jälleen kerran Raimolta hieno malli. Komppailen muita tämän mallin osalta ja ihailen suuresti rata-autokokoelmaasi.
Juha Holopainen kirjoitti:
Raimo Leino kirjoitti:
Kiitos vinkistä - täytyy mennä taas kellarivarastoa pöyhimään - voi hyvinkin olla, että minullakin on tallessa kyseinen lehti vuodelta 1982.
Jos et löydä omasta varastosta, voin skannata sinulle kyseisen jutun.
Löytyi! Ja samalla tuli "herätyskokemus" sen suhteen, että kaikenlaisten lehdyköiden talteen hamstraamista pitäisi kyllä pikku hiljaa ruveta vähentämään - tosin nyt taas tuli vaimolle todistettua, että joskus noista vanhoista lehdistä voi olla ihan hyötyäkin - siis omasta mielestäni :-)
Petri Hiltunen kirjoitti:
Mutta joo, tämä Mersuhan on hienosti rakennettu :)
Slicseissä on hyvän näköinen kulutuspinta.
Mitä hittoa se hymiö siellä kommentin lopussa tekee? Ensin sanotaan, että "hienosti rakennettu" - mutta tarkoittaako tuo hymiö sitten kommentin perässä, että "just joo, vitsi vitsi"?

Ja sitten varmuuden vuoksi tähän kohtaan ;-)

Kun nyt otit nuo slicsien kulutuspinnat puheeksi, niin siinä hommassa meinasi tulla mokailtua sikäli, että olin jo kiinnittänyt renkaisiin nuo siirtokuvakirjaimet ja laittanut niiden päälle mattalakan - ennenkuin vasta tajusin, että renkaiden kulutuspinnat ovat vielä hiomatta!
Noh, kyllähän se hiominen sitten onnistui - kun oli hyvin varovainen - tarkkasilmäinen tosin kyllä huomaa, että oikeanpuoleisen takarenkaan Bridgestone-tekstistä hioitui pari kirjainta pois hiontasession aikana.
Teppo Toiviainen kirjoitti:
Mesemiestä ei sitten minusta tullut,liekö kapea lompakko ollut syynä,
Jo muinaiset roomalaiset sanoivat, että "con camel idioticus servico et expenco hepopotamus equalicus" - eli suomeksi - "idioottimainen halpa kameli vie tasan tarkkaan samaan paikkaan kuin kallis hevonen".
Kysykään vaikka Asterixilta ;-)

Niin että elämä sujuu ilman Mersuakin - Jawohl.
Minäkin olen kyllä samaa mieltä asiasta kanssasi että kyllä niitä kannattaa säilyttää esim.Vanhoja lehtiä. Minäkin olen saanut kuulla siitä emänältä että pitääkö niitä kaikkia vanhoja säilyttää kun ne vie tilaakin ja ovat pölyä keräämässä nurkissa,mutta tulihan tuo samalla sekin nurkka siivottua yhdellä kertaa pölyistä poikeen niin jospa olisi sitten nyt tyytyväinen.Samalla kun kaivoin sen lehden sieltä laatikon pohjalta niin sieltä paljastui vanha Airfixin katalooki jonka olin jo luullut hävinneen aikoja sitten, kylläpä tuli lapsuus mieleen kun selailin sitä :). Eli samalla löytyi myös aarteita.
Mikko Väätäinen kirjoitti:
Minäkin olen kyllä samaa mieltä asiasta kanssasi että kyllä niitä kannattaa säilyttää esim.Vanhoja lehtiä.
Juupa juu - tilan puute vaan pukkaa päälle. Tai sitten voi käydä niinkuin kävi eräälle ystävälleni (joka asui maaseudulla vanhassa puurakenteisessa "rintamamiestalossa"). Hän oli säästänyt Tekniikan Maailma, Tuulilasi ja Vauhdin Maailma-lehtien vuosikerrat (jokainen vuosikerta hienosti omassa kansiossaan) 35-vuoden ajalta vinttikamarin varastohuoneeseen. Eräänä päivänä tuo koko kasa tuli sitten lattiasta läpi kerrosta alemmas - televison päälle. Eipä ollut hauskaa sen jälkeen.
Raimo Leino kirjoitti:
Mikko Väätäinen kirjoitti:
Minäkin olen kyllä samaa mieltä asiasta kanssasi että kyllä niitä kannattaa säilyttää esim.Vanhoja lehtiä.
Eräänä päivänä tuo koko kasa tuli sitten lattiasta läpi kerrosta alemmas - televison päälle. Eipä ollut hauskaa sen jälkeen.
No ei kyllä varmaan ole ollut itselle. Mutta vakuutus yhtiössäkin on ollut varmaan hauskaa vahingon käsitelijällä kun on lukenut mitä on tapahtunut ja mikä aiheuttanut katon sortumisen.
Onpas hieno Ratakilpuri-taas kerran! Tässä(kin) mallissa on kaikki pikkunippeleitä myöden kohdillaan, maalauksesta lähtien. Tosi hienoa työtä taas, eikai siinä auta kun laittaa korkeat pisteet pöytään ja odotella mahdollista Viikon Malli-titteliä.
Raimo Leino kirjoitti:
Mikko Väätäinen kirjoitti:
Eräänä päivänä tuo koko kasa tuli sitten lattiasta läpi kerrosta alemmas - televison päälle. Eipä ollut hauskaa sen jälkeen.
No ei kyllä varmaan ole ollut itselle. Mutta vakuutus yhtiössäkin on ollut varmaan hauskaa vahingon käsitelijällä kun on lukenut mitä on tapahtunut ja mikä aiheuttanut katon sortumisen.
Tuota edellistä tekstiä kirjoittaessani tajusin heti, että jotakin puuttuu - siis ei se vanha puinen välikatto suinkaan romahtanut pelkästään Tekniikan Maailmojen voimasta - samassa varastossa nimittäin oli vuosikertoja monilta vuosikymmeniltä sellaisilta lehdiltä kuin Vauhdin Maailma ja Tuulilasi. Taisi olla mukana myös MP-lehden vuosikertoja.
Aivan no hänellä on ollut sitten valtava kirjasto/arkisto kyseisistä lehdistä. mIkä on toisaalta ollut hyvä mutta tässä tilanteessa paha.
Raimo Leino kirjoitti:
Jo muinaiset roomalaiset sanoivat, että "con camel idioticus servico et expenco hepopotamus equalicus" - eli suomeksi - "idioottimainen halpa kameli vie tasan tarkkaan samaan paikkaan kuin kallis hevonen".
Kysykään vaikka Asterixilta ;-)

Niin että elämä sujuu ilman Mersuakin - Jawohl.
No näinkin se on ja epäitsekkäänä ihmisenä ihailen muiden ajamia Mersuja, alles gutt.
Johan tuli kommentteja, kun pään aukaisi.
Pitänee tänne alkaa kirpparisivustoa laittamaan vanhoista lehdistäkin.
Timo Rissanen kirjoitti:
Johan tuli kommentteja, kun pään aukaisi.
Pitänee tänne alkaa kirpparisivustoa laittamaan vanhoista lehdistäkin.
"Kun pään aukaisi" - väkivaltaista väkeä nuo savolaiset ;-)

Mutta tosiaan - vanhojen lehtien vuosikertoja, kuten esim. Tekniikan Maailma tai Tuulilasi saattaa monikin himoita.
paavo p. 24.8.2012 20:30 Vastaa lainauksella
Joo, ei ollu ihan korrekti se FW-08 Pienoismalli-lehdessä.
Raimo Leino kirjoitti:
"Kun pään aukaisi" - väkivaltaista väkeä nuo savolaiset ;-)

Mutta tosiaan - vanhojen lehtien vuosikertoja, kuten esim. Tekniikan Maailma tai Tuulilasi saattaa monikin himoita.
Elä kehtoo…ei myö nyt aenakaa kaekki nii väkjvaltasia olla…vaekka piänuppija aekaaejjonj ravotettaannii. ;-)

En nyt tiedä noista Teeämmistä, mutta V-kasi ja etenkin Mobilisti- lehtien hamstraamisesta on ollut itselleni rutosti hyötyä automallien rakentelussa.