Pienoismallit.net

P-38H "Texas Ranger"

Col. Jack S. Jenkins, 55th FG

Elikkäs vihdoin sain valmiiksi tämän ikuisuusprojektin. Aiheena siis Hasegawan P-38F/G/H.

Mallista sen verran että kyseessä on mittatarkka ja hienosti detaljoitu malli upeasta koneesta, tosin töitä tämän kanssa sai tehdä, siitä piti huolen ongelmalliset moottoripuomi/siipi-saumat, joihin kittiä uposi enemmän kuin laki sallii, lisäksi tämä paikka oli hyvin ongelmallinen paneelilinjojen uudelleenkaivertamista ajatellen. Lisähommia aiheutti laskutelinekuilut, itse sain puomit aika hyvin linjaan kuminauhoja & avovaimon hiuspampuloita apuna käyttäen, tätä puomien linjaamista on moni vaikeroinut ulkomaisilla sivustoilla Hasen P-38:a ja muitakin Lightingeja ajatellen. Lopuksi onnistuin vielä vuoden vaihteessa pudottamaan mallin olkkarin lattialle jolloin hyttiosa irtosi kokonaan puomisaumauksista ja sain tehdä em. työvaiheen vielä kerran ilolla uudestaan. En edes viitsi arvailla paljonko tähän upposi työtunteja, mutta liikutaan varmaan jossain 100 ja 50 välimaastossa.

Aiheena on siis Englannista käsin Saksaan lentäneen 55. Hävittäjärykmentin apulaiskomentajan (myöhemmin yksikön komentaja) eversti Jack S. Jenkinsin nimikkokone. Malli kuvaa Jenkinsin konetta joulukuun alussa 1943, jolloin yksikkö oli lentänyt operatiivisia tehtäviä vasta vajaa parisen kuukautta, tästä syystä mallia ei ole sotkeutta ylenpalttisesti, kone oli melko siisti ihan kuvistakin päätellen (täällä niitä löytyy pari ko yksilöstä: [url=www.55thfg.org]55th FG[/url]. Jenkins saavutti tällä kyseisellä koneella 2 varmennettua ilmavoittoa; Bf 109 3. Marraskuuta 1943 (+varmistamaton F.W. 190 samalla päivämäärällä) ja F.W. 190 25. Marraskuuta 1943. Kyseisessä koneessa ei varmuudella ollut hakaristejä tai palkkiristejä kuvaamassa ilmavoittoja, joten jätin ne pois koneesta, vaikka dekaalit olivatkin arkilla tätä varten (myöhemmässä Jenkinsin P-38J:ssa oli 2 palkkia kuvaamassa näitä voittoja varmuudella).

Kuvista päätellen ja ymmärrykseni mukaan E.T.O:ssa ja M.T.O:ssa operoineissa P-38:ssa ei ollut radiovaijereita, jos joku toisin todistaa, niin lisään ne mielelläni..

Kuvaus ei myöskään ole vahvimpia puoliani, mutta nämä kuvat pitäisi suht skarppeja olla.

Kommentit

Ai että nämä OD/NG Laitningit on hienoja! Ja varsinkin tämä sulava ilmanottoaukkoinen alkupään laitninki. Nämä näyttää the sotakoneilta.

Hienon mallin oot tehnyt ja ei näin ensivilkauksella näy mitään mokia.

Olisi kans kiva jos saisin tuolta kaapista omani tehtyä valmiiksi, mutta tuntuu niin vastenmieliseltä käydä sen kimppuun kun siinä on jos jotain vikoja:S
Ilkka K. 1.4.2012 19:15 Vastaa lainauksella
Kiitos Atte, jopa mun kaltainen rähmäkäpälä saa edes siedettävää jälkeä aikaiseksi kunhan malttaa käyttää aikaa.. ja ehdottomasti samaa mieltä oliivinvirheistä Lightningeista, ehkä kauneimpia lentokoneita mitä maa päällään kantaa! Mulla on toinen OD Lightningi aluillaan, mutta nyt tarttee kyllä jonkun helpomman välipalan ennenkuin sen kimppuun käy, heh.
Ilkka K. 1.4.2012 19:23 Vastaa lainauksella
Mainittakoon vielä että malli on tehty melko lailla suoraan boksista, istuinvyöt lisätty, kuten myös jotain paneeliuria piirroksia ja Hasen mallia vertailtuani, lisäksi kuomun takaosaan on lisätty tuo leveä raami hiottuani ensin kapeat poikkiraamit pois joita F ja G-mallissa oli 3 kpl.
AJ 2.4.2012 00:28 Vastaa lainauksella
Moi Ilkka, Onnistunut "Texas Ranger"! Komppaan Antti P:tä, kaikinpuolin hyvin tehty, maalattu ja viimeistely ja ennenkaikkea esikuvansa mukainen.

Teit aivan oikean valinnan, kun et lisännyt ilmavoittoristejä lekoon, sillä niitä ei todellakaan ollut tässä koneessa, ohessa värikuva ko. eversti Jack S. Jenkinsin lekosta, joka osoittaa, että niitä ei ollut:

Col Jack S Jenkins 38th FS P-38H 42-67074 Texas Ranger CG-J: [img]http://www.pienoismallit.net/media/kuvat/09/22/17/092217.jpg[/img]

Ohessa vielä pari muuta kuvaa Jenkinsin tästä P-38H-5-LO 42-67074 Texas Ranger lekosta: 38th FS P-38H 42-67074 Texas Ranger CG-J: [img]http://www.pienoismallit.net/media/kuvat/09/22/18/092218.jpg[/img] ja 38th FS P-38H 42-67074 Texas Ranger CG-J photo2: [img]http://www.pienoismallit.net/media/kuvat/09/22/21/092221.jpg[/img]

Myöhemmässä Jenkinsin P-38J:ssa, P-38J-10-LO 42-67825 Texas Ranger IV, oli 2 palkkiristiä kuvaamassa näitä voittoja, aivan kuten kirjoitit; ohessa pari kuvaa:38th FS P-38J 42-67825 Texas Ranger IV CG-J: [img]http://www.pienoismallit.net/media/kuvat/09/22/23/092223.jpg[/img] ja P-38J 42-67825 Texas Ranger IV CG-J pic2: [img]http://www.pienoismallit.net/media/kuvat/09/22/24/092224.jpg[/img]

Ei ainakaan Jenkinsin P-38H-5-LO 42-67074 Texas Rangerissa eikä myöskään P-38J-10-LO 42-67825 Texas Ranger IV:ssa ollut radiovaijereita. Yleensä E.T.O:lla ja M.T.O:lla operoineissa jenkkihävittäjissä ei ollut radiovaijereita, etenkään sodan myöhemmässä vaiheessa. Eli ihan oikein olet toiminut ja tehnyt pienoismallisi osalta.

Ohessa vielä hieman videopätkää P-38 lekoista ja tietysti myös pienoismallisi esikuvasta eli P-38H-5-LO 42-67074 Texas Ranger lekosta: www.criticalpast.com…675030628_P-38-plane_P-38-engine_gun-barrels_guns-at-nose_crew-meeting

Hieno lekomalli esikuvastaan, kyllä tykkään. Parhain terveisin, AJ
Ilkka K. 2.4.2012 00:49 Vastaa lainauksella
Kiitoksia AJ! Selkeästi olet sinäkin perehtynyt Lightningehin ja tähän kyseiseen yksilöön. Yritin tosiaan noita demarkaatio-linjojakin tehdä Jenkinsin koneen mukaisesti.
Erttäin tyylikäs malli H version P-38 Lightinista. Itselläni löytyy sama P-38H rakentamattomana malli varastojen
kätköistä. (on pitänyt kohta viisi vuotta aloittaaa,mutta kun ei saa ruoskittua itsään kyseisen mallin ääreen).
Itse mallista löydä mitään moitittavaa.
AJ 2.4.2012 08:55 Vastaa lainauksella
Moi Ilkka, Perehtymisestä Lightningeihin en nyt tiedä mitään, mutta toki jotain pientä Lightningeista tiedän. Muuten, jos et vielä ole huomannut, niin tuossa videolinkillä (josta sitten on ne still-kuvatkin videon alla) Jack S. Jenkins, tuolloin everstiluutnanttina (videossa näkyy hänen arvomerkkinsäkin), antaa tehtävän käskytyksen 38. FS:n lentäjille - videopätkän lopussa on hyvin selkeä äänitys.

Olet tehnyt tosiaan tyylikkään ja hienon P-38H:n. Parhain terveisin, AJ
Hieno Lightning.Valkea alusta olis kannattanut vaihtaa tummemmaksi,koska valoa on riittämiin,mutta sepäs ei mallia kuitenkaan huononna.Komea on.
Ilkka K. 3.4.2012 19:37 Vastaa lainauksella
Kiitos Teppo! Valokuvaukseen on kaikki vinkit tervetulleita, olen vielä kehnompi sillä saralla kuin mallien teossa :)
Hieno P38!!! Kuten ohjeissa pyydetään, laitan tähän, mikä on milestäni onnistunut hyvin ja mitä vois parantaa. Miehellä on selvästi rakentaminen verissä, jälki on erittäin huolellista. Siirtokuvat istuvät hienosti. Kuvien valaistus on aika rajua mutta OD ja harmaan sävyt näyttävät hyviltä. Kannatan ehdottomasti koneiden säistämistä. Koska olet tälle tielle lähtenyt ;0) ja miehessä on ainesta, laitan tähän muutaman kommentin. Kuvien valaistuksessa muutamat siivekkeiden ja urien panelirajojen säistykset näyttävät "luonnottomilta" ottaen huomioon ilmavirran suunnan yms. Säistysten reunat vois häivyttää paremmin. Vaalean harmaa pakokaasuvana pistää liikaa silmään eli samoin sitä vois häiyvyttää ja käyttää useampia sävyä. Valaistuksesta johtuen on vaikea sanoja, oletko tehnyt korostuksi OD:n sävyyn. Heikkilän Mikalta opin niksin OD korortuksiin: sekoittaa Tamiyan OD:hen Tamiyan SKY (xf21) esim 50/50 suhteessa. Toimii hyvin! ja suhdetta voi säädellä vielä rajummin vaikka 20/80.
Nyt vaan uutta putkeen!
Olen erimieltä noista pakokaasuvanoista. P-38ssa oli aika tyypilliset tuollaiset vanat: www.warbirdsresourcegroup.org/URG/images/p38-20.jpg
Ilkka K. 4.4.2012 00:39 Vastaa lainauksella
Kiitos ykak rakentavista kommenteista! Täytyy pistää korvan taakse nuo säistysvinkit. Tosiaan esikuva oli melko siisti yksilö, joten realismin takia pidin tässä mallissa säistyksen rajallisena, nytkin saattoi mennä jo aavistuksen överiksi..

Kuten Atte mainitsikin niin P-38:issa tyypillisesti pakokaasuvanat olivat hyvin vaaleat, melkein valkoiset, johtuen polttoaineen hyvästä laadusta ja moottorien tarkasta huollosta. Toisessa ääripäässä saksalaisissa koneissahan nuo pakokaasuvanat olivatkin noenmustia yleensä.